Tuesday, May 25, 2010

Percintaan Jarak Jauh.....

PJJ = Pengajian Jarak Jauh..., for me PJJ = Percintaan Jarak Jauh... huhuhuhuhu.., terlalu banyak dugaan dan cabaran..., klu berjaya mengharungi dugaan tersebut, dapat kemanisan yang tidak terhingga...

Buka kitab lama...

Saya masih teringat lagi semasa saya menjadi seorang pelajar di salah sebuah Universiti tempatan.. mesti anda semua teringat dengan kata-kata "Masa kat U nie la, kena cari bf or gf, nanti dh kerja susah nk cari".. btul x, well maybe truth but I don't take too serious bout it.. (dlm kepada masa 2 nk dpt 4 flat jer....). Tahun 1, saya di U, huhuhuhu.. tengok kanan, adus "banjir", tengok kiri "banjir jugak". boleh kata setiap hari jugak la.. cuma x boleh main banjir jer, just leh pujuk dan bagi kata semangat kepada kawan (agak susah coz I never been in love and understood the situation) ....., masa itulah baru saya belajar, cinta jarak jauh nie, terlalu banyak pahit dari manis, masakan tidak, setiap hari boleh di katakan roommate saya menangis..., terlalu banyak dugaan terutamanyer dari segi kepercayaan.....

Sekarang...

I never felt, how's the feeling when you are far away from your love one's...,boleh dikatakan setiap hujung boleh berjumpe, bergaduh n so on....(adat bercintan biasa la 2..) but everything change completely when I get the news that my love one is going back to his hometown and serve there..(working under state gov)..... owh, masa itu ribut melanda, saya x kisah dh org disekeliling saya, saya menangis di stesen bas when I send him back....masa nie baru terasa pilu yang teramat sgt.. coz x taw bila lagi boleh berjumpe dan sebagainyer..

At first, the trust issue always come out from my mind.. well, I don't have any CCTV to look after him, but as the time goes on, makin lama isu kepercayaan nie dh x timbul.., ntah napa, mungkin disebabkan saya berfikir "Sekiranya saya di tempat saya sendiri , tinggal bersama rakan-rakan, akan bertunag or berkahwin, tak nk uat perkara yang tak elok". So, I have to learn that trust issue is not important but honesty is very important..... Kejujuran sahaja yang membolehkan sesuatu hubungan berjalan dengan lancar, kejujuran juga yang menjamin kebahagian, tanpa kejujuran segala dusta dan nista pasti akan melanda....

Adakah saya bahagia ???

Ya, saya amat bahagia, I have a lot of time to evaluate who am I, what do I want in a relationship, as time ticking, a lot of things I have to learn.. this learning proses sometimes is too difficult to accept, the question that I always asking my self, why.. and why..and why..Well, what happen around me is a precious lesson that no one will teach me, I have to go through by my self....Percintaan Jarak Jauh nie, sememangnya menguji kesabaran. I'm a bit jealous..., well, at first feeling a bit, but makin lama makin xder, hahahah (petanda bahaya bukan) tp mungkin saya percaya dengan kuasa jujur.. Yup, honesty is the best...

I'm a lone rangger.. hhahahaha, makin dekat hari makin tak terasa debaran (lambat lagi kot.. hahahaha). Segala urusan tentang hari sejarah saya urusankan sendiri, hanya telefon sahaja sebagai alat penghubung (itu pown jarang-jarang guna.. internet lagi la..hahahaha, surat.. uitt, x sanggup nk tunggu posmen...). Entah, mungkin disebabkan saya sudah biasa dlm MODE PJJ nie, so I have told my self I have to be independent.. Mula-mula agak susah, tapi makin lama seronok plak....

Perasaan saya ketika ini ..

Anak Cina pandai menyurat,
Hati di dalam sangat gelurat;
Saya umpama perahu yang sarat,
Entah ke timur entah ke barat.

Air pasang dua kali semalam,
Ambung-ambung dari hulu;
Adik datang di tengah malam,
Bunga tanjung berbau dulu.

Awan berarak perlahan-lahan,
Ditiup angin ke negeri Champa;
Hati sedih tidak tertahan,
Ingin selalu hendak berjumpa

Kesimpulannya, sekiranya dalam PJJ, jangan cepat buruk sangka dengan pasangan anda, cuba letak diri anda dalam kasut pasangan diri anda.. kadang-kadang dalam PJJ nie, terlalu banyak menguji kesabaran, oleh itu banyakkan lah berdoa, kemanisan akan menjelma bagi mereka yang berjaya menempuhi dugaan dam cabaran.. (ingatan untuk diri yang kerdil ini jugak)

3 comments:

  1. mee too..anta g bus stand pun leh ngs..hihi..bila igt2 balik, kelakar pon ada..yup..we have to be independent..bgs juga kan pjj ni..keburukkannya lak, sikap2 curiga, was2..moga di jauhkan lah..

    ReplyDelete
  2. yup2.. sebab itu la kejujuran adalah kunci utama dlm kejayaan dlm sesebuah hubungan

    ReplyDelete
  3. xpe2...dont worry...im here...
    ahhahahaa

    ReplyDelete