Tuesday, December 28, 2010

X-mas holiday.............

Alhamdulilah......, di sebabkan X-mas jatuh pada hari sabtu.. dapat la abi cuti panjang sikit.., giliran abi plak dtg KL jenguk isteri plak.. hohoohohoho, inilah rutin pabila hidup berjauhan......Bezanya, cuti kali ini, bukan abi sowang sahaja yang datang tapi bersama dengan mertua tercinta dan anak buah (cuti sekolah katakan.. ambik peluang untuk berjalan di KL).

23/12/2010 - MAKAN MLM di buat oleh saya (TOMYAM SIAKAP, SOTONG TIRAM, PENCUCI PULUT)

Seriously, ini kali pertama otak saya ligat berfikir "mau masak apa ye untuk mertua, dh la dtg dari jauh nie". Agak lama jugak saya berfikir kerana saya bukanlah tukang masak yang paling baik atau bagus...., lama jugak berfikir tapi idea x timbul-timbul jugak, senang citer kol Abi tanya nk makan apa, Abi ckp nk makan TOMYAM SIAKAP... adui, payah benar tp hentam sahaja je la hahahahah (klu masak ala kadar boleh la, klu nk masak gempak2 kena tunggu lagi 2 tahun ye, insyaALLAH). Bangun pagi, terus ke pasar (bukan pasar raya ye... klu ikutkan hati nk jer g pasar raya tp pasar raya bukak lambat sgt pukul 10 pg). Saya ke pasar beli ikan siakap, sotong, ikan bawal, sayur hijau, tomato dan segala yang diperlukan.

Yang best klu g pasar basah nie, harga ikan boleh di kurangkan lagi, siap tolong pilih lagi dan siang lagi hahahahahhahah (saya mmg fail nk pilih ikan fresh atau tidak, sbb kat rumah saya biasanya abah yg g beli, saya siang ikan dan masak sahaja...).Lebih kurang kul 9.30 saya singgah di GIANT hendak membeli agar-agar dan mix fruit.

Sampai jer kat umah, bersilat saya di dapur.. (mesti ader yg tanya, kenapa kena masak awal, bukan ader masa lagi ke.. yup, mmg betul tp saya terkejar dengan masa, lebih baik sediakan payung sebelum hujan, lagipon ini kali pertama saya memasak tanpa bantuan dari mama....). Mula-mula sekali saya uat agar-agar buah...(yg ini saya kira semua org pakar dlm membuatnya..., just masakkan agar-agar, letak gula secukup rasa dan pewarna, mix fruit susun dlm bekas , tuang agar yg telah dimasak kemudian bekukkan). Saya kira bab membuat pencucui mulut nie saya lulus dengan jayanya... huhuhuu

Bab kedua, TOMYAM SIAKAP...., sebagaimana yg semua org sedia maklum, siakap nie ikan sungai, so bau hanyir 2 mmg agak susah nk hilangkan.... saya hanya rendamkan ikan siakap dengan garam dan asam jawa sahaja lebih kurang 10 minit. Setengah org gunakan tepung dan sebagainya...so far hilang. Saya tak pernah langsung memasak TOMYAM SIAKAP.., so saya hentam sahaja... Alhamdulilah nasib baik jadi......klu tidak haru saya di buatnya...

Saya masak TOMYAM SIAKAP sama seperti masak TOMYAM AYAM, cuma saya letakkan sedikit SANTAN dan PERAHAN AIR LIMAU NIPIS... (ini jugak kali pertama saya letakan SANTAN dlm masakkan TOMYAM... nk uat cam masakkan THAI.. nasib baik jadi.. huhuhuhu)

Bab ketiga, SOTONG TIRAM (bagi nama sendiri, sbb saya pakai hentam sahaja cara membuatnya hahahahhaha).Sotong yang telah di potong dan di bersihkan, saya perap dengan sos ikan dan sos tiram, klu xder sos ikan boleh jer perap ngan sos tiram sahaja. Tumis bawang puting,bawang besar sampai la naik bau.. kemudian goreng sotong yg telah di perap, garam secukup rasa... dh siap, akhir sekali hiasan.. saja potong cili padi jer huhuuhu...

Dekat pukul 4.00 jugak saya habis memasak..., bersihkan dapur, tepat pada pukul 8.00 mlm, saya bawak la segala yg saya masak ke rumah kak ipar saya. Cabaran di sini, membawa 1 periuk TOMYAM SIAKAP...., erm boleh di kira bepa kali kuah TOMYAM jatuh atas seat....., (kete saya berbau TOMYAM taw ahhahahahah, x kisah la yg penting hati mertua kena jaga dengan baik..). Alhamdulilah...semua berselera makan...... walaupown ader komen-komen, nasib baik komen yang membina.... uhuuhuu

24/12/2010 -Masak.. IKAN TIGA RASA PLAK.....

"Sedapnya, wani masak, sok leh masak lagi ye..", erm pujian dari ipar saya...., pakai hentam pown leh jadi......, nasib baik jadi dari x jadi langsungkan... Cabaran saya hari ini, masak IKAN TIGA RASA, KARI KEPALA IKAN dan SAYUR KAILAN GORENG IKAN MASIN.Ikan siakap jugak.. huhuhuhuhu, cam biasa hilangkan hanyir ikan siakap dulu..., untuk kari kepala ikan, saya perapkan kepala ikan dengann asam limau nipis dan garam...klu tanya saya kenapa uat cam 2.., entah saya pakai hentam saja. Cabaran saya yng paling utama adalah penggunaan CILI BOH. Secara jujur.., saya x pernah langsung menggunakan cili boh dlm masakkan... mungkin disebabkan mama x pernah gunakan.... agak sukar bagi saya nk gunakan cili boh dlm masakkan sbb saya x boleh nk agak banyak mana nk letak dlm masakan. Gulai ikan saya serahkan pada mertua saya.. sbb saya mmg x reti langsung masa kari....(kena belajar nie, sbb rata-rata org pantai timo mmg sukakan kari atau gulai, saya plak jarang2 makan.....). Sayur plak, goreng seprti biasa cuma tambahkan ikan masin sahaja.., saya gunakan sos ikan jer.. hehehe

Seperti biasa, Abi komplen "igt leh mkn ikan tp mkn cili boh"..., erm fail dlm penggunaan cili boh.. maaf ye huhuhuhuhu. Petang 2, saya di serang dengan pening kepala.. terus deman.... ini kali pertama saya deman yg agak teruk... sampai nk pitam-pitam. Pergi la klinik untuk uat medical check up .. hasilnya..."Tahniah.........( mesti igt saya nk mengandung, maaf ye xder isi) hahahhaha..., saya diserang low blood pressure... erm 100/120, klu 80/120 masuk wad la jawabnya...... mertua saya igtkan saya deman berisi... siap tanya lagi..., erm "lum ader rezeki lagi mak....."

25/12/2010 - Putrajaya...

Soalan yg paling best..., "di KL tempat mana yg menarik untuk membawa mertua berjalan-jalan di KL", ipar saya menanyakan saya..., walaupon saya dh tinggal di KL selama 25 thn, entah la, saya x taw langsung nk g mana.., last-last bawak mertua g TAMAN WARISAN di PUTRAJAYA... huhuhuhuhuhuh

Malamnya, saya dan abi g Downtown untuk mencari stiker kete, minat org lelaki... huhuhu

26/12/2010

Lowyat...., mencari gaget IT abi..., saya dh jumpe barang yang perlu saya beli... tp bajet xder, lain kali la.....

27/12/2010

Abi, mertua dan anak buah balik KT..... sedih sbb x taw bila jumpe ngan abi, cuti thn baru cina kot baru leh jumpe.....

No comments:

Post a Comment