Wednesday, December 8, 2010

Hijrah : Cita-cita dan harapan baru..........

Setiap kali masuk tahun baru, saya akan teringat akan cikgu saya..., pastinya soalan sebegini akan keluar "Apakah cita-cita dan harapan yang kamu ingin capai pada tahun hadapan, pastikan cita-cita tersebut menjadi kenyataan..?".....Saya pasti ramai di antara rakan-rakan akan teringat akan soalan ini, mesti penuh buku ngan list-list apa yang anda semua cita-citakan..., mungkin ada diantara cita-cita tersebut dapat anda makbulkan..., mungkin tiada satu pown cita-cita dan harapan yang anda listkan berjaya di capai..., Jangan bersedih, kerana langkah kepada KEJAYAAN ADALAH KEGAGALAN......

Tahun ini, saya bermula balik seperti budak sekolah..., penuh dengan cita-cita, impian dan harapan.... (dh penuh buku dengan list-list yang perlu saya capai... hhuhuhuhuhuhuhuh, berjaya atau tidak, belakang kira.. yg penting kena usaha bersunguh-sunguh, tawakal dan berdoa...., InsyaALLAh, rezeki itu akan datang bagi mereka yg berusaha, bertawakal dan berdoa.)

List saya pada tahun baru :

1) Mendapat cahaya mata untuk menjadi sebuah keluarga bahagia... (bahagian yang paling wajib...). Jgn salah paham, ini bukan bermakna saya berkata "xder anak x bahagia"......, maksud saya di sini, anak adalah pengikat kasih sayang antara suami dan isteri......(itu jer...). Bagi saya, mana-mana wanita yg dh berkahwin, pasti akan di hujani dengan soalan "bila nk ader anak"... kadang-kadang sakit hati jugak bila dengar soalan ini..., bukan xnk anak cuma rezeki x sampai lagi....., saya x meletakkan harapan yang terlalu tinggi, hahahahah tipu la klu saya cakap tidak, ader la tp tak tinggi , tak rendah..sbb ini adalah anugerah yg datang dariNYA kepada umat yg terpilih..., maksudnya "Adakah anda benar-benar bersedia untuk memimpin seorang pemimpin untuk masa hadapan dengan adil dan amanah???". Ini lah soalan yg selalu di tujukan kepada saya. So kepada rakan-rakan, tepu dada dan tanya diri bersediakah anda..., AMANAH dan ADIL, bukan isu yg ringan tapi berat........klu leh saya nk TRIPLE or QUADRAPLETS, klu x leh jugak nk TWIN klu xdapat jugak nk 1 jer....., well rezeki itu datang dariNYA....



2) Menjadi seorang pelajar yg cemerlang...........yup, this is what I wanted, second place after get a baby....Cita-cita ini, saya tak boleh ketepikan lagi, saya harus mencapai impian ini..., kenapa saya ckp cani...

i) rata-rata, kawan-kawan saya semuanya MASTER HOLDER...., agak malu bila menyatakan saya hanya DEGREE HOLDER.... Rakan saya yg DIPLOMA HOLDER pown upgrade ke DEGREE HOLDER..., saya malu kerana saya tiada semangat seperti itu...

ii) Zaman sekarang, menuntut pekerja yang mempunyai pelbagai kepakaran. Yup, ini mmg tidak boleh di nafikan, rata-rata para majikan meletakkan standard yang tinggi..

iii) Walaupun saya seorang kakitangan kerajaan, tapi saya kena mempersiapkan diri... sistem akan berubah apabila menteri bertukar..., mana taw kerajaan akan di swastakan..., so sediakan payung sebelum hujan.

Bidang yang saya ingin pelajari adalah bidang ekonomi (klu dpt la)..., mmg lari dari bidang pendidikan. Y I want to learn econs...., as for me, econs is not an art subject, it is a science subject.., coming from mathematics..., this subject need me to be alert with new situation n need to rethink deeply.. hahahah, well saving also count as investment..., so mana ader org xnk untung walaupon 20sen dalam setahun tul x.... Saya taw, ader yg kata saya bodoh la
, itu la ini la..., saya x kisah org nk kata apa, yg penting I have my friend that support me..Thank you so much. If x dapat bidang nie, x pe, saya boleh pelajari sendiri.....x pown saya cuba memohon selepas mendapat MASTER....

Sekiranya saya dapat bertukar sekurang-kurang saya mempunyai banyak pilihan untuk mengajar...

3) Menjadi guru yg cemerlang pada tahun hadapan...., rezeki saya datang dari cara saya mengajar..., saya kena mengajar bersungguh-sungguh supaya rezeki yang datang adalah BERKAT. Cuma saya mempunyai masalah saya x suka mengajar PJK... seriously, walaupown sudah 2 tahun saya mengajar PJK, saya tidak jatuh hati langsung dengan subjek PJK.. Mati la saya tahun hadapan sbb saya kena mengajar PJK lagi, kenapa saya kena ajar.. sbb kerana faktor umor saya yg masih muda.... huhuhuhuhu

4) Lulus induksi dengan jayanya...., yg nie saya paling takut..., ye saya takut sangat2.., mana x nyer, saya yg menentukan kerjaya saya sebagai kakitangan kerajaan...., semoga lulus dengan jayanya.... AMIN

5) Tahun hadapan, pretasi kena meningkat sbb PTK dh xder di ganti dengan PENILAIAN SEPANJANG TAHUN.. huhuhuhuhu, kena dapatkan 90 keatas untuk dapatkan biasiswa kerajaan untuk sambung belajar....

6) Bercita-cita untuk membeli sebuah rumah...., owh tinggi betul cita-cita tersebut..., insyaALLAH...

7) Menjadi isteri yg terbaik.... ( wajib la nk dapatkan ganjaran yg hebat hahahahha)

ader lagi list, tp nie la yg perlu diberi perhatian...., anda pulak bagaimana

2 comments:

  1. suka list yang last tuh..
    harap Cik Cookie pun dapat jd yang terbaik..

    ReplyDelete
  2. InsyaALLAH..., leh nyer CC..., bila CC thn depan ker???

    ReplyDelete