Saturday, August 7, 2010

Test or Exam...............

Erm.., nak tanya.."Apakah yang anda akan buat jika anda di rumah mertua anda ?"...jawapan bagi persoalan nie macam-macam.. leh bagi kepada beberapa kategori... (klu nk ckp saya sendiri pown x taw berapa banyak kategori...)

Alkisah nyer...., majlis perkahwinan di pantai barat tidak sama seperti di pantai timur.. (di pantai barat, aktiviti gotong-royong agak susah kita nk tengok, kebanyakkan majlis di pantai barat menggunakan 100% perkhidmatan catering...). Di pantai timur...., aktiviti gotong-royong masih berjalan tapi tidak semua tempat mengadakan aktiviti gotong royong... bergantung kepada faktor masa dan tempat. Semasa majlis kesyukuran di sebelah terengganu, aktivi gotong royong ini masih di jalankan... (seronok boleh tengok aktiviti, lebih-lebih saya yg sememangnya di besarkan di Bandar..). Selepas majlis kesyukuran bermula la aktiviti gotong-royong membasuh periuk belanga dan sebagainya...

Biasa la, aktiviti mengenakan pengantin baru memang perkara yang tidak boleh di elakkan.., tp yg best nyer.. saya boleh berkenalan rapat dengan , kak ipar n abb ipar, sanak saudara, sepupu, jiran tetangga .... suke sgt2 (btw, my husband anak ke -6 dari 8 org adik beradik...)...... Oh, lupe... abg ipar saya, suka sgt pergi memancing..., semasa aktiviti bergotong-royong, abg ipar saya tiada kerana memancing di laut dalam..., keesokkan baru balik....

Keesokkannya.....

Entah mengapa saya rasa x sedap hati.., nk kata rindu dengan mak n ayah saya.., A little bit miss my mom n my dad..., tp saya mmg rasa x sedap hati sepanjang pagi itu....., macam biasa la, nama pown menantu..., celik je dari tido terus melakukan benda-benda yang patut.., pagi tu, saya terus jerang air.. (tekak saya dahagakan air panas..), kebetulan kak ipar saya , kak na ada di dapur, saya, kak zai n kak na, sama bertungkus lumus menyediakan sarapan pagi..., tp yg menjadi chef pagi tu, kak na.... (kami x pakar lagi ye bab masak-masak nie... hehehehe). Seleoas bersarapan, B ajak saya untuk ke bandar KT..., untuk menyelesaikan urusan-urusan B.., ikut je la, alang-alang nk kenal jugak bandar KT nie cane....

Selepas menyelesaikan urusan B, kami pulang ke rumah..., entah kenapa hati saya bedebar-debar.. (erm ada apa sampai berdebar-debar nie...), bila saya ke dapur saya nampak 5 ekor ikan besar-besar, klu tak silap saya 2 ekor ikan siakap dan 3 ekor ikan kerapu....., no wonder my heart was pounding this morning..., yes, I have to taking a cooking test........ Saya bila dengar bab masak saya ader masalah ..., bukan saya x boleh memasak.., cuma saya tak taw nk masak apa dengan menggunakan ikan tersebut.. (sbb kat rumah saya akan tanya family saya "NAK MKN APA" baru la saya boleh masak).., saya tanya kak ipar saya, kak ya nk uat apa, kak ya uat ikan masak tiga rasa.....

Ujian saya bermula dengan mengiyang ikan..., alhamdulilah saya, berjaya mengiyang ikan tersebut... (terima kasih kepada abah yg selalu paksa siang ikan.....). Part nk siang ikan.., mmg agak terketar-ketar tangan saya, sebab semua org tgk saya..., I have to pretending that no one watching me.. but I can't, my MIL and SIL were looking at me..., malu wei, bila org tengok ite uat kerja nie...

Bab memasak nie, tetiba plak lidah saya kebas.., saya kehilangan deria untuk merasa... Oh, no what a disaster moments....., apa lagi, terus meminta pertolongan dari abg ipar untuk merasa...... (saya sendiri x taw cane rasa ikan itu, sbb bila saya tengok muka ang ipar saya dh lain...., takut..takut). Alhamdulilah, semasa sesi makan-makan (makan mlm beramai).., ikan yg saya masak habis di makan.., (makna nyer xder masalah la).., cuma B x puas hati sbb kuah tiga rasa ikan sikit sahaja...

4 comments:

  1. dear..okla 2 dh msk kt umh mentua..psn leh msk lg...syabas beti!!

    ReplyDelete
  2. wah..kagum...hehe..ujian memasak ye..=)

    ReplyDelete
  3. deana n kak ally : cuak taw mula2 bila tgk ikan 2....., nasib baik la ayah mmg jenis paksa wani n adik beradik belajar cara-cara nk proses ikan mentah....

    ReplyDelete
  4. ok la tu... tapi yg ruginya... tukang masak tak leh nk rse kesedapan masakan dia ... sbb lidah da rse numb... isk3... rugi3...

    ReplyDelete