Wednesday, August 25, 2010

Moden atau terlebih moden............

Salam ramadhan yg mulia nie........

Entry kali ini tiada mengena dengan sesiapa, klu terkena juga, harap maaf ye...., ini hanyala sekadar pendapat saya sahaja. Bila bukak paper..., rata-rata isu semasa yg sering kita dengarkan adalah isu pembuangan bayi atau isu bapa mengamuk sampai terjadi kes bunuh........ Semalam jugak, saya mendapat email dari seorang teman yg agak baik dengan saya, menceritakan keadaan para belia di negara ini yang terlalu mengagungkan budaya barat sehingga menyebabkan terlalu banyak masalah sosial, terutamanya pergaulan bebas ( yg boleh di lihat di bazar-bazar larut malam) sehingga boleh menyebabkan masalah-masalah yg tidak di ingini...

Kadang-kadang, saya sendiri terpikir... dimana silapnya sehingga remaja sekarang hilang pertimbangan... saya juga dulo seorang remaja, tp saya tak pernah atau terpikir hendak melakukan perkara-perkara yg boleh mendatangkan aib kepada diri saya sendiri. Bila di soal, rata-rata mengatakan tiada kebebasan dalam hidup, pengaruh kawan dan sebagainya. Dunia semakin maju, tetapi pemikiran muda-mudi zaman ini terlalu kolot sehingga tidak dapat membezakan yang mana yg baik dan mana yg buruk.... ( saya lebih rela berpikiran kolot... tidak la terlalu kolot daripada berfikiran terlalu terbuka ....)

Mungkin zaman saya zaman pemikiran yang kolot sehingga tidak boleh diterima di zaman yang serba moden ini, namun saya amat berterima kasih dengan cara didikan dan pendidikan yg saya terima menyebabkan saya boleh berbangga dengan diri saya..., wang ringgit bukan la ukuran yg tertinggi, tetapi bagaiman cara menbawa diri di zaman yg serba moden yg terlalu banyak cabaran. Kadang-kadang saya yg terfikir, sekiranya zaman sekarang terlalu banyak masalah sosial yang kadang-kadang membuatkan saya sakit kepala untuk memikirkan penyelesaian kepada masalah tersebut, bagaimana pula dengan 10 tahun yang akan datang ?????

Kadang-kadang saya terfikir, saya adalah seorang pendidik, yg memberi pelajaran dan mendidikan anak bangsa supaya menjadi insan yang berguna, adakah saya akan tertewas dalam usaha murni saya untuk menjadikan anak bangsa saya sebagai insan yg berguna lataran dengan pemikiran yang terlalu moden muda mudi zaman sekarang dan pada zaman yg akan datang ?????. Itu la persoalan yg sering saya fikirkan............

(p/s : dimana ader kemahuan di situ ada jalan..................)

5 comments:

  1. Sokong 101%...
    kesian la tgk baby yang tak berdosa tu..
    mereka2 ini tak berfikir secara rasional..
    Geram sangat..haishhhh....

    ReplyDelete
  2. yang...kat kg yg x moden pun blambak yang....lagi la haru sbb derang xreti bab2 sexual ni..ramai je budak skolah yg wat antenatal dental check up...huhuhu

    ReplyDelete
  3. kak harz : 2 la.. pk kolot pown susah..., modern sgt pown susah.., yg penting asas didikan agama 2 penting.......

    qaseh : saya geram jugak... ..... kucing pown x sanggup buang anak, manusia yg ader akal nie sanggup... huhuhu (mintak2 la ite semua di jauh dari perkara-perkara yg dilaknati NYA)

    ReplyDelete
  4. huh, kak ! rencana nie bole masuk paper nie...isu semasa yg sgt hangat diperkatakan...

    kalo zaman akak pun kate kolot, then i am in the younger generation, but i dont agree with them...i lagy kolot la kot? haha

    mungkin sikap/didikan agama yg kurang membuatkan diaorg begini..kesian lihat baby yg dibuang..

    ReplyDelete
  5. blogwaking. u pendidik ke? same with me. besar kan tanggungjawab kita. cabaran harus kita temuhi dengan sabar dalam membantu gejala isu ini

    ReplyDelete