Wednesday, January 30, 2013

Parents........Tolong la prihatin!

Mula-mula sekali, nak minta maaf bebanyak kalau terkena pada diri kekawan.. ini sekadar luahan hati.

Orang selalu berkata "Cikgu banyak cuti" @ " Orang yang kerja dengan kerajaan ini mudah dpt cuti"... paling menyampah dengan  2 ayat ini, cam la kerja dengan SWASTA susah sangat nak cuti sampai kena merayu-rayu dengan bos baru boleh cuti?. Saya dulu pun kerja dengan SWASTA, mmg di akui kerja dengan SWASTA ini, mmg agak susah nak cuti melainkan kalau ada hal-hal kecemasan baru lah cuti di luluskan... tp xkan la klu dh sakit, nak jugak g kerja, mesti akan cari MC jugak..

Saya sakit hati  kerana di sebabkan sesetengah ibubapa yang langsung tidak prihatin dengan keadaan  anak-anak mereka  menyebabkan orang lain dalam kesusahan. Saya betul-betul pelik dengan sesetengah mak n ayah ini boleh butakan mata dan hantar anak-anak mereka ke taska untuk jagaan kerana tidak mahu bercuti untuk menjaga anak mereka yang sakit. Kalau setakat demam, batuk dan selsema masih boleh lagi di maafkan.. tapi kalau dh sakit mata, cirit birit, demam cacar dan sebagainya (penyakit berjangkit ) masih boleh lagi butakan mata dan hantar anak mereka ke taska. Penting sangat ke kerja sehingga x boleh nak bercuti.. sanggup mereka biarkan anak-anak mereka menanggis kerana mahukan belaian dan jagaan mereka?

Saya geram kerana disebabkan orang lain, anak saya mendapat jangkitan ( sakit mata plak itu), saya ambik cuti untuk menjaga anak saya kerana takut budak-budak taska terkena jangkitan mata. Bila telefon nany, untuk memberi tahu yang anak saya tidak hadir ke nursery selama 2 hari kerana sakit mata, nany bagi tahu kepada saya, anak saya mendapat jangkitan kerana ada budak yang sakit mata, dh ada 5 org budak termasuk anak saya mendapat sakit mata...( berasap jer telinga bila dengar). Mmg dh ader dlm notis "Jangan hantar anak-anak yang mendapat penyakit yang mudah berjangkit". Saya mmg pelik dengan parents yang sebegini ambik langkah mudah  jer.

Anak saya sakit mata pun, menanggis kerana tidak selesa, berair jer mata... asyik nak berdukung, makan pun x lalu.. cane la dorang boleh hantar anak dorang g nursery. Jujur saya katakan, jaga anak dalam kesakitan memerlukan kesabaran.. nama pun sakit, mesti la merenggek-renggek untuk dapatkan perhatian. Tak puas hati, saya kol owner untuk komplain.

Wanie : "Kak, saya nak mengadu ini, boleh x jangan terima kalau ader budak yang dapat penyakit
               berjangkit ini.. kalau hantar sekali dengan yuran perubatan xpe la jugak, ini dh la hantar, lepas 2
               menyusahkan org plak"
Owner : " Ya, Allah, wanie... kak nie dh berbuih-buih cakap dengan parents jgn hantar, dh bagi notis, tup
               tap tup tap hantar jugak, siap boleh ckp lagi dengan akak... anak saya sakit.., terpaksa hantar cuti
               dah xder.. ini ubat die, nanti bg makan ikut masa"
Wanie : " Mana boleh camtu kak, saya yang cuti 7 hari setahun pun boleh ambik cuti sbb nak jaga anak saya
               yang sakit... mati la saya kalau semua parents hantar bila anak sakit (penyakit berjangkit)
Owner : " Akak, geram jugak.. tp nak buat cane klu kepala dorang keras lagi keras dari jalan tar 2, bila
               akak ckp, dorang ckp tunggu bila suami saya tak berkerja, baru saya tak hantar anak saya ke
               nursery?. Wanie, ko hantar je anak ko, x yah nak pening kepala nak pikir, biar semua bdak -bdak
               tu dapat sakit...

Dalam hati, x sanggup nak hantar anak sendiri ke nursery kalau sakit, kita sendiri yang mengadap 12 jam untuk jaga pun kena berjoget ajak makan , mandi, minum susu.. klu kat nursery time-time sakit, entah makan atau x anak saya.

Ayat, "Terpaksa hantar, cuti dah xde" dan "Tunggu bila suami saya tak bekerja, baru saya tak hantar anak saya ke nursery" - ayat  yang menyakitkan hati saya. Ayat ini sepatutnya tiada dlm kamus ke ibubapaan.. seriously I said.. kenapa,

1) Takkan la x boleh bergilir-gilir cuti untuk jaga anak, bukannya kena ambik cuti sampai 5 hari.. cukup sekadar 2 hari sahaja. Saya yang tak duduk sekali dengan suami pun boleh jer cuti.. peduli la org nak ckp, lantak la meeting yang penting, lagi penting kesihatan anak saya. Org akan berckp sbb x kena atas hidung sendiri, kalau dh kena baru tahu. Yang peliknya, bila anak kena warded boleh plak cuti bergilir-gilir.

2) Anak yang sakit perlukan perhatian, nakkan perhatian terutamanya ibu, tidakkah anda kejam terhadap bdak yang baru berumur 2 thn, yang masih lagi perlukan ibunya. Seorang ibu, sesibuk mananya, bila anak sakit, hatinya tidak akan tenang sehingga lah anak sihat... cane lah ibu -ibu yang hantar anak yang sakit ke nursery, boleh buat kerja dengan tenang?, cukupkah sekadar telefon tanyakan kabar?

Saya pelik..betul-betul pelik dengan sikap ibubapa yang nak jalan mudah sahaja. Tolong la prihatin dengan keadaan anak anda sebelum hantar ke nursery.. jgn igt anda seorang sahaja yang bekerja, saya pun bekerja jugak, bayar sewa rumah, nursery dan sebagainya, tp kesihatan anak itu lebih penting, klu x sihat bagaimana anak-anak hendak belajar dan bagaimana kita hendak melalukan pekerjaan.

2 comments:

  1. Yess totallty agree dgn wanie..mg ade parents yg cmtu..lgsg xfikirkan anak sndri n ank org lain..aida dh byk kali terkena..airis tu pntg org sakit dia mudah berjangkit sudahnya aida n hubby yg kna bergilir2 cuti..dlm sebulan wajib bercuti kecemasan la..huhu demi anak ku relakan jua

    ReplyDelete
    Replies
    1. aida.. mmg betul pun, geram sangat, bila bersemuka, boleh ckp, i bayar yuran nursery apa.. ikut suka la....argh...

      Delete