Thursday, June 16, 2011

Anemia di kalangan ibu mengandung....

Kali ini merupakan check up kali ke 5, sticker di buku warna pink dari putih bertukar kepada hijau. Ini menunjukkan HB dalam darah saya berkurangan ( 3 kali checkup, 3 kali menunjukkan result yg kurang baik untuk HB dan juga menunjukkan diri saya mengalami ANEMIA. Anemia adalah jumlah sel-sel darah merah berkurangan dari biasa...

Siptom-siptom ANEMIA pula :

Gejala yang paling biasa

  • Merasa letih, lemah anggota dan sering pengsan ( selalu sangat berlaku, jalan setapak mula la letih)
  • Kelihatan pucat
  • Kesukaran bernafas/sesak nafas ( pernah berlaku, sungguh seksa..... lebih-lebih lagi bila saya nagis sbb tgk drama yg menyentuh hati dan emosi)

Gejala berikut juga boleh berlaku :

  • Loya
  • Mengalami debaran (palpitasi) - dengupan jantung yang cepat
  • Sakit kepala dan pening ( masa awal-awal pregnent dulu, mudah sangat pening... sampai nak tidur malam kena bau kulit buah limau...)
  • Kerengsaan dan juga keradangan pada lidah
  • Mudah lupa (baru-baru ini sahaja mengalami penyakit mudah lupa... tetiba terasa diri dh tua sgt2)

Berikut merupakan gejala yang jarang berlaku :

  • Mengalami Jaundis ataupun kekuningan, terutama pada mata dan kulit
  • Sakit di bahagian perut atau abdomen ( baru sahaja mengalami.. sakit sangat sehingga menyerang tulang belakang.. nak ambik wuduk x leh nk tunduk ... kena duduk...)
Kesan kepada Ibu dan bayi :

Kajian menunjukkan bahawa keadaan Anemia yang teruk boleh mengaruh kelahiran pramatang, mengurangkan bekalan oksigen kepada bayi dan juga menyebabkan tumbesaran bayi terbantut.

Ia boleh meningkatkan tekanan darah tinggi atau Praeklampsia di kalangan ibu. Praeklampsia merupakan satu keadaan di mana tekanan darah meningkat semasa mengandung dan boleh mendatangkan komplikasi yang buruk kepada ibu dan juga janin sekiranya tidak dirawat.

Erm ...kesan anemia kepada bayi membuatkan saya takut... bukannya saya x makan sayuran hijau, hati dan kerang.. mmg saya makan, entah mengapa tak juga HB nie naik..

Ok, baru selesai bab pertama, bab kedua... saya dh boleh menanda carta pergerakkan baby dlm buku pink, dari 9 pagi sampai 9 mlm. Klu tak cukup 10 pergerakkan kena terjah HOSPITAL BERSALIN, kemungkinan baby lemas dlm kandungan . Mulai esok, kena rajinkan diri menanda carta dlm buku pink.

12 comments:

  1. waniee,,,dh lama tak dgr khabar, tup tup dh pregnant...:)tahniah

    ReplyDelete
  2. yun pn salu je Hb rendah,xtau nk wat cmner,huhuhu!

    ReplyDelete
  3. elya : terima kasih..

    Yun : Itu la, bkn x makan makanan yg kaya dengan zat besi.. table iron kena mkn 2 tablet sehari tp x naik2 jugak...

    ReplyDelete
  4. a'ah awk, anemia bahaya.. takut nti complication ms delivery, or org melayu ckp tumpah darah.. kalau awk dh makan iron pills tp x naik2 jugak, try la cara lain skali.. try broccoli ke? coz broccoli byk iron jugak.. good luck! (eh, cm wish org nk exam plak).. hehe :)

    ReplyDelete
  5. sakura : terima kasih... tumpah darah pown takut jugak.. tp yg paling takut siptom kat baby.. mudah-mudahan benda yg x baik di jauhkan.. AMIN

    ReplyDelete
  6. erk,camtu eh anemia.mkn ikan bilis byk2..

    ReplyDelete
  7. sama la kite..mkn mcm2 dah..tp still Hb low..sedey..

    ReplyDelete
  8. anemia ni ada beberapa jenis...yang ringan, sederhana dan berta..kalau jenis berat perlu ambil injection....alhamdulillah, adha mengamalkan suplemen sepanjang mengandung dan sepanjang penyusun..misi menyusu 2 tahun berjaya...amin

    ReplyDelete
  9. anemia mmg bahaya utk ibu mengandung..saya pn pernah mengalami hb rendah semasa hamil..mmg terasa sgt..pening2..rasa nk pitam.Alhamdulillah sejak amalkan supplemen secara konsisten baru lah ok.

    ReplyDelete
  10. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Tanda Bahaya Kehamilan. Pengetahuan yang sangat penting untuk ibu yang sedang hamil.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Anemia sangat bahaya bukan sahaja kepada ibu hamil tetapi bayi yang dikandungkan tu..saya juga berpengalaman dengan bacaan Hb menurun..paling teruk anak pertama, paling sadis anak ketiga, paling beruntung anak keempat sb masa tu saya sedar ia perlu di atasi...jom view blog saya www.vitasodap.blogspot.com ia sekadar perkongsian untuk dijadikan pengajaran buat semua ibu hamil..

    ReplyDelete