Monday, June 13, 2011

Luah emosi...

Benar kata org... "Buat baik berpada-pada, buat jahat jgn sekali"...

Pelik sungguh manusia ini, bila kita berbuat baik dengan org, mula la org anggap bahawa kita mudah untuk dibuli.. bila kita buat jahat dengan org, mula la org mengata bukan-bukan di belakang kita... erm, susah betul hendak mematuhi standard yang org lain tetapkan... Secara jujur, saya paling tak suka dengan org yg suka menabur janji.. bercakap manis2... bila memerlukan bantuan.. saya lebih suka org berterus terang dari bercakap manis.. memudahkan kerja saya..

Pelik....sgt2 pelik.... kadang-kadang manusia nie, bila nak bantuan... bermacam-macam janji akan di taburkan... bila dh dapat terus lupakan org yg memberikan bantuan... Skrang.. saya dh serik sangat-sangat nk beri bantuan pada org.. bukan apa, kita ingat org akan bantu kita bila kita dalam kesusahan.. jadi kita bantu org bila kita senang.... tp jgn terlalu mengharapkan bantuan org belum tentu lagi org akan berfikir seperti kita fikir.

Kes ini terjadi 3 tahun yg lepas...sampai sekarang org yg di bantu menghilangkan diri... Dia merupakan kawan sahabat saya, kira kawan saya jugak.. Suatu hari dia datang berjumpa dengan kami utk meminta bantuan kewangan.. kebetulan kami berdua betul-betul dalam keadaan yg sesak.. cukup-cukup makan... . X banyak pown .. nama pown wang jugak.. keperluan untuk hidup zaman kini.Nama pown kawan nak tak kami membantu bila memikirkan mana taw kami dalam kesusahan.. boleh la dia membantu kami.

Bila tiba hari pembayaran... erm, lesap.. kol dan sms mmg tidak pernah berbalas. Igtkan kami sahaja yg ditipu, tapi kawan serumah dia jugak di tipu.. Yang pelik, pinjaman kenderaan boleh plak dia bayar bulan-bulan.. tp wang yg di pinjam.. liat sungguh untuk membayar... Sampai skrang..masih belum lagi membuat pembayaran... Kadang-kadang saya dh malas nk ambik taw hal dia, tp bila di fikirkan balik.. saya mempunyai hak untuk mengingatkan org yg berhutang dengan saya untuk membayar balik hutang tersebut.

Manusia ini lebih takutkan BANK.. mana tak nya, boleh jer membayar pinjaman.. tp xnak plak membuat pinjaman dengan BANK.. alasan leceh la, kena ada penjamin la.. tp nak plak pinjam dengan org tp liat utk membayar....Skrang saya dh x taw nk hadapi org cam nie, org kata muka tembok langsung xder perasaan malu... susah sgt bila berhadapan dengan org muka tembok....


No comments:

Post a Comment