Monday, June 14, 2010

Jalan-jalan mkn angin.......Kelantan

Huhuhuhu.... sudah bersawang blog kesayangan saya... sudah seminggu x meng"update" blog...,selama seminggu saya menghilangkan diri di bumi kelahiran saya KELANTAN... (lahir jer di KELANTAN tp membesar di KL, mmg x reti langsung nk kecek kelantan ... hahahahah, nampak gaya nyer, kena la belajar.....)

Klu nk ikutkan hati mmg x mau balik kampung, tp nk x nk kena balik kampung jugak..., kena bermadah (kena bagi kad kahwin by hand kat sedara mara... x leh guna FB, E-mail n so on walaupun secanggih mana teknologi..., tp kena jugak bagi by hand..., nama pown adat kena la ikut.. x leh ikut kepala jer, kena jaga hati org tua...

Hari pertama...(5/6/2010)

Bermula aktiviti menziarahi sedara mara, sepupu, tok sedara dan seangkatan dengannya...., huhuhuhuhuhuh, rata-rata mmg saya x kenal langsung, mungkin disebabkan jarang sangat pulang ke Kampung..., klu pulang ke kampung hanya pada Hari Raya jer......(nk uat cane, KL ngan Kelantan bukan dekat.., 8 jam perjalanan...mmg penat sgt2, sbb itu la nk balik kampung kena berfikir 2,3 kali..cam2 hal kena fikir....).. Tak pela, yg penting saya dh menjalankan kewajipan saya sebagai umat Islam..

Hari kedua...(6/6/2010)

Bermula aktiviti ke Rantau Panjang.., hehehehehe mesti ingat saya nk g shopping bukan..., hahahaha, bukan setakat shopping tp memborong.., sampai berat bahu nk memikul.., seyes sangat penat. Saya memborong goody gift untuk tetamu, alang-alang dh sampai biar sampai pekasam..., bukan apa, harga di Rantau Panjang lebih murah berbanding dengan harga goody gift yang terdapat Nilai.., bukan 100 % goody gift saya beli di Rantau Panjang wokeh, 30 % di Nilai, 20 % di Kl, 50% di Rantau Panjang. Bukan setakat goody gift jer memborong keronsang juga saya memborong hahahahahha, x la banyak sgt, setakat 3 pattern jer.., kat KL susah nk dapat...



Sempat mengambil gambo.. wajib2.. hehehe


Nie la goody gift yg saya borong ...

Selepas ke Rantau Panjang, bermula la destinasi kami ke Mudok, Thailand..(ehhehhehehe, berjaya jugak memujuk ayah untuk singgah sebentar.....). Mudok nie kira cam pasar la, pasar pesisir sungai.... Perjalanan dari Rantau Panjang ke Mudok mengambil masa lebih kurang 25 minit jer. Untuk ke Mudok, kami kena menaiki sampan penambang.. bayar untuk seorang adalah RM 2 untuk pergi dan balik. Di pintu masuk Mudok, ader 2 org askar Thai yang berpakaian lengkap... yg best askar Thai nie, hanya taw 2 ayat sahaja dlm Bahasa Melayu.. IC dan Terima Kasih...

Mmg best sangat .. xtaw nk cakap cane, harga di sini, mmg tersangat la murah, sbb nilai RM lebih tinggi , leh la merasa sekejap menjadi kaya .. hahahahahah. Harga blouse di sini jauh lebih murah, leh dapat dlm RM 15 sahaja, kain cotton.., tp saya x berminat untuk membeli sebarang pakaian.., saya lebih berminat untuk membeli makanan.. hahahah (mmg hantu makan betui.. hahahah). Tapi sampai sekarang saya terkilan sbb tak membeli sepasang kain cotton yg hanya berharga RM 15 jer.. (jual mahal lagi.... xpe2 nanti saya akan kembali lagi)




Nia la sampan penambang yg kami naik..

Nie la Mudok, Thailand


sekitar Mudok, Thailand








Laksam..., sewdap sangat....


sebelum pulang ke Malaysia, ambik gambo ngan askar Thai..


Ini lah pemandangan Malaysia dari Mudok.....hanya sungai memisahkan Malaysia dan Mudok, Thailand..
Selepas ke Mudok, kami meneruskan perjalanan ke Pengkalan Kubor..., kat sini saya x membeli apa, mak saya jer yg membeli pinggang mangkuk... saya hanya melihat sahaja... hehehehe


Hari ketiga..(7/6/2010)

Menghadiri Majlis Menyambut Menantu sepupu saya.. Sehari sebelum Majlis..., saya x taw, nie mungkin budaya org Kelantan klu salah tolong betulkan ye.., kebiasaannya klu di Pantai Barat, khemah akan di pasang 2 atau 3 hari sebelum Majlis di jalankan, tp saya mmg terkejut sangat2, sbb khemah di kelantan akan di pasang pada malam sebelum Majlis di mulakan, lebih kurang dalam pukul 10 ke atas.....,saya x pasti pukul berapa sepupu saya leh tido.....

Hari ke empat ..(8/6/2010)

Mencari makan di Tanah Merah, sambil melawat kawan baik mak saya....


Nie nama die Colek Perut, kira cam Rojak Pesembur...

Hari ke lima ...(9/6/2010)

Menghadiri perkahwinan............


Kenal x???.. itu la Puan Shalina..(misi seorang cikgu)..

2 comments:

  1. waaa...saye teringin nak ker thailand tu..!! errr..kene paspot tak...?? nak masuk dari arah maner ek..sebab saye ade kakak ipau kat saner..tapi baru 2 kali pergi kelantan.. may be lain kali sampai nak pegi thailand tu sekali..teringin...!!!

    ReplyDelete
  2. kak aty...,

    klu nk ke GOLOK, Thai.. kak ati kena guna passport sbb nk melalui Imigresen kat Rantau Panjang.., klu nk ke MUDOK, x perlukan passport, ngan IC jer leh masuk..., (Pintu masuk ke MUDOK nie, kak aty kena tanya ngan kak ipar kat aty, sbb saya sendiri x taw nama tempat nk masuk 2... maaf)

    ReplyDelete