Wednesday, March 10, 2010

Borang nikah........

Huhuhuhu... bila tiba part W-day, rasa nk pengsan jer..serious... (dulo sebelum nk kawin x der plak nk pengsan2.. ehhehehehe). Wokeh, berbalik kepada citer yg asal.....erm, saya mohon sangat pertolongan dari org yg arif dlm bab nie.. bab borang nikah .. especially for those who already married n bakal2 B2B yg akan berkahwin dlm bln 3 nie...

Actually, saya pown x bepa jelas sgt ngan peraturan yg ader atau tertera dlm borang 2.. sbb bila saya pergi sendiri ke PAID (Pejabat Agama Islam Daerah), ader 2 version.. so saya sendiri x taw yang mana 1 betui ...

Versi 1 (24/2/2010)

Saya tanya la kat akak kat kaunter
"Assalamualaikum, kak saya nk tanya sikit tentang prosedur borang nikah nie... selepas saya lengkapkan borang nie, saya kena bawak borang nie, saksi ke mana ye ? "

Akak dlm kaunter 2 cakap
"Pas dh siap adek kena 2ggu borang nikah dari pihak lelaki pastu hantar kat sini (PAID)"

Saya tanya la lagi
" Cane saya nk taw pendaftar nikah ader ke x pada hari tersebut, sbb borang nikah 2 dh tulis arahan kena tandatangan depan pendaftar nikah, klu x lengkap kena reject, lagi pown saksi saya bukan duk dekat sekitar KL, duk kt Kelang... xkan nk kena ambik cuti dua tiga kali ?"

Akak dlm kaunter 2 cakap
"Akan ader jgn risau, erm xder ke saksi yg dok dekat KL nie"

Saya jawab
"x der"

Saya tanya lagi
"Cane akak pasti ader, dowang bukannyer 24 jam ader kat sini, dowang pown ader kije lagi, melainkan saya uat appointment dulo"

Akak dlm kaunter 2 cakap
"ader"

Sebelum saya balik, saya tanya lagi "Boleh ke saksi terdiri dari adek sendiri ", akak 2 jawab "boleh"

Saya dh konfius....

Versi 2 (10/3/2010)

Di sebabkan saya tidak berpuas hati, maka saya menjejak kaki lagi sekali ke PAID
"Assalamulaikum, saya nak tanya, selepas saya lengkapkan borang nie, saya kena bawak saksi berserta ngan borang nie ke mana"

Kali bukan akak yg hari 2, tapi Tuan Haji..

"Wasalam, selepas adek siapkan borang nie, bawak saksi ke Pendaftar Nikah di kawasan Kariah adek.. (Masjid), selepas Pendaftar Nikah tanda tangan.. bawak balik borang 2 ke PAID"

Saya tanya..

"Salinan IC pemohon 2, hanya pihak perempuan sahaja atau dua sekali (perempuan dan lelaki)

Tuan Haji
" Dua2.. untuk elakkan kesalahan ejaan"

Saya tanya..
" Bahagian saksi 2, boleh x adek beradik"

Tuan Haji
"X"


Sekarang, saya sendiri dh pening... sbb saya nk konfemkan versi 1,tp dpt versi 2... huhuhuhu.. ader sapa2 leh tolong x????....yang mana 1 kena ikut nie, saya paling x suke bila saya g lagi sekali saya dapat versi 3.....

4 comments:

  1. ai...yg sy fhm, versi ke2 tu...bwk saksi g kt kariah terdekat je...tp, psl adik bley jd saksi ke x tu, sy x sure...sy amk pakcik je jd saksi...

    ReplyDelete
  2. hm.. asna pun belum settlekn lg borg utk dpt surat kebenaran bkahwin nie. Ape yang asna faham..

    1. Isi semua borg lengkap + HIV test + salinan kedua2 pasangan.

    2. Hantar semua borang ke kariah @ tok kadi yang nak nikah tue. Amik cop pengesahan..
    -kat sini semua bgantung kat juru nikah. Masa, tarikh, ada interview ke x, perlu tandatgn saksi ke x.
    -Wali perlu ada sekali masa nie.
    -Masa nie jugak (ikut certain kariah) byk songgeh. nak ada photostat IC saksi la.. Pasangan lelaki kena dtang sekali la.
    But all depend on tok kadi tue.

    3. Dah dapat cop pengesahan semua. Bwak semua borang yang dah cop smua hantar ke Pejabat tue.
    -Daripd dlm website JAWI, surat kebenaran nikah nie dalam 1 2 jam dh boley siap.

    Itu ape yg asna faham.

    ReplyDelete
  3. kena bawak pasangan lelaki jugak ker.........??????, dlm dilema la nie.. coz ader org ckp x perlu, beside bakal husband sy dok kat Kuala Terangganu .........

    ReplyDelete
  4. tak payah bawa pasangan..cuma nanti kena bawa sekali borang pasangan lelaki punyer yg sudah lengkap jumpa tok kadi tempat awak.

    ReplyDelete