Sunday, July 24, 2011

Nasi kunyit. ............

Salam...

Sunguh lama tidak berceloteh di sini... kali ini bersiar langsung dari Kuala Terengganu.. bukan cuti-cuti Malaysia.. tapi balik ke rumah PIL. Boleh dikatakan tahun ini, hanya 2 kali sahaja saya pulang ke sini....awal bulan 6 dan bulan ini, klu tak balik entah bila lagi akan pulang ke sana... hati org tua kena jaga... seperti kita menjaga org tua kita sendiri...

Bercerita tentang Nasi Kunyit... secara jujur saya mmg tidak pernah dgr makanan yang diberi nama Nasi Kunyit.. sehingga saya bertanyakan kepada husband.. "Nasi Kunyit 2 apa?".. Husband pun tak boleh nak describe secara detail apa itu Nasi Kunyit.. sehingga saya membuat andai sendiri "Makan nasi dengan kunyit kot....", betapa jahilnya saya tentang nama makanan ( lain tempat lain nama makanan... napa la x leh nak bagi nama standard je kan senang...erm..., mungkin org takut akan hilang jati atau nama istimewa makanan tersebut).

Klu ikutkan adat org melayu zaman dahulu.. Ibu yg mengandung 7 hingga 8 bulan akan diadakan Upacara Melenggang Perut.... saya pula, PIL buat Majlis Solat Hajat dan Doa Selamat sahaja dan jamuan kecik untuk para tetamu iaitu Nasi Kunyit.. ( Rupa-rupanya Nasi Kunyit adalah Pulut Kuning..... tertipu pula rasanya) bersama Kuzi Ikan Tonggol. Mudah-mudahan dipermudahkan olehNya dalam proses melahirkan bayi nanti.

Selepas, kenduri doa selamat... saya dan husband pergi ke Klinik untuk membuat Ultrasound untuk melihat kedudukan uri... Alhamdulilah, berat baby 1.5kg ( estimed masa lahir lebih kurang 2 kg lebih), air ketuban normal.. dh x leh minum AIS nanti baby bertambah berat, URI sudah melepasi kepala baby, kepala baby ke bawah dekat ...Alhamdulilah, yg penting boleh bersalin normal.. tp x leh gembira sgt, sbb baby masih boleh lagi bergerak bebas...

No comments:

Post a Comment