Monday, September 20, 2010

Raya, Pantai dan Saya.............

Raya pada tahun nie agak berlainan dari tahun sebelumnyer....., tahun nie saya beraya sebagai seorang anak kepada kedua ibubapa saya, sebagai seorang isteri dan juga sebagai seorang menantu.... ( banyak bidang saya terjun....), tapi tahun adalah tahun yang paling manis bagi diri saya.. kerana pada tahun nie, hari lahir saya jatuh pada hari raya yang pertama....(happy birthday.. always smile n keep up a good spirit...)

Pepatah melayu ada mengatakan "masuk mulut harimau, mengaung..., masuk mulut kambing , mengebek......". Begitu la keadaan saya ketika di rumah mertua saya..., semua keluarga ader peraturan masing-masing, so kena pandai-pandai bawa diri.., alhamdulilah, mertua saya mmg sporting habis..., mungkin di sebabkan pengalaman hidup yang banyak ( saya paling suka bila ayah mertua saya bercerita tentang pengalaman hidupnya....banyak point saya boleh ambik untuk di gunakan dalam P&P selain daripada pengalaman hidup kedua ibubapa saya..... nk hidup kena gunakan peluang yang sedia ada... heheheh).

Pagi raya...

Awal juga saya bangun untuk mempelajari cara pembuatan NASI MINYAK. Pada mulanyer bila saya terdengar "NASI MINYAK" saya ingat NASI pengantin makan semasa kenduri... huhuhuhuh, klu NASI pengantin mmg agak leceh kerana terlalu beraneka lauk pauh harus sediakan , tapi alih-alih NASI MINYAK yang saya pelajari adalah nasi minyak yang biasa sahaja... lebih kurang seperti NASI BERLAUK di KELANTAN...yang membeza NASI MINYAK di TERENGGANU dan NASI BERLAUK di KELANTAN adalah nasinyer..., di TERENGGANU, nasi nyer agak berlemak.., di KELANTAN pula nasi putih.., lauk nyer adalah gulai ayam..... Klu nk suh saya buat.., erm... ntah la jadi atau tidak sbb bukan saya yang membuat nyer tapi melihat dan menolong ibu mertua saya buat....

Selepas membuat NASI MINYAK, saya bersiap untuk menunaikan SOLAT SUNAT HARI RAYA di MASJID TERAPUNG.... Pada mulanya, saya agak pelik, kenapa la suami saya bising bila saya tidak bersiap lagi.. padahal awal lagi (7 pagi)..., rupa-rupanyer, MASJID TERAPUNG menjadi tumpuan org ramai kerana kemudahan parking.., klu lewat, xder tempat langsung untuk solat.. ( bila dh tengok dengan mata sendiri... no wonder my husband bising di pagi hari...). Selepas solat..., babak yang di nantikan oleh semua orang, tak kira yang muda mahupun yang tua, isteri dan suami....babak bermaafan dan menziarahi sanak saudara...

My husband family, are big but not bigger compare to mine.., lebih kurang dalam 1 hari dh habis beraya. Petang tu jugak saya mendengar sejarah bagaimana PANTAI BATU BUROK MENDAPAT NAMA........well, learning is every where....


Raya ke-2

Rumah terbuka di rumah mertua saya..., menu utama NASI DAGANG dan SATAY. Terus terang saya katakan saya mmg tak pandai langsung masak nasi dagang , klu takat makan mmg saya sgt teror..... hahahhaha. So saya ambik peluang ke-emasan untuk mempelajari teknik membuat nasi dagang. Bagi saya proses penyediaan NASI adalah lebih rumit daripada pembuatan Gulai Ikan. Beras yang perlu digunakan bukan sebarang beras, tp beras khas (lupe nama beras 2...), proses pengukusan, dan macam-macam proses... (klu nk suh saya buat sendiri... mungkin tidak sbb saya tak yakin dengan proses pembuatan NASI..., klu Gulai Ikan , saya boleh uat tp klu nk 100% seperti mertua saya.. mmg x jadi, mungkin 50% kot.. ). Pengalaman membuat NASI DAGANG adalah satu pengalaman yang sgt manis....mungkin first time uat, so a bit exited...

Petang 2, kami beramai-ramai berkelah di pantai landak... kenapa dapat nama pantai landak... (saya sendiri lupe nk bertanya kepada SIL....)

Raya ke-3

Memulakan perjalanan untuk beraya di KELANTAN (my hometown turns). Well, soalan cepu mas bila org tanya kepada saya, kg kat mana kat Kelantan..., mmg agak sukar saya nk jawab sbb di seluruh pelosok bumi kelantan, ader sahaja saudara mara....Since, rumah di kelantan dlm proses pembinaan, so kami tinggal di rumah mak saudara saya..., well, B agak terperanjat apabila melawat saudara mara saya, pasti ader sahaja buah tangan untuk B... ( saya pown x taw kenapa tp mmg dh adat di kelantan).

Raya ke-4

Memulakan perjalanan ke KT tapi singgah sebentar di Besut.., rumah terbuka SIL.., mee kari..(sewdap tp agak pedas....). Malam, ambik angin malam di sekitar pantai.

Raya ke -6

Berangkat pulang ke KL..........

Overall, Alhamdulillah , raya pada tahun nie, merupakan pengalaman yg sangat indah..., bertuah mendapat ibu dan ayah mertua yg memahami diri ini, yg baru sahaja belajar untuk menerima perubahan yang ketara dlm hidup...




sesi bermaafan......

Saya di rumah mertua...............

No comments:

Post a Comment