Thursday, October 8, 2009

Cara untuk menghilangkan letih

Bercakap tentang penat, letih, lesu dan masalah tidak bertenaga ni. Saya ingin kongsikan dengan anda, tips cara mengatasinya.

Antara yang boleh diamalkan ialah ;

  • 1. Minum air limau nipis / jus oren.

Pastikan anda minum jus yang fresh. Bukan yang kordial punya. Jus oren atau limau nipis mampu menyegarkan badan. Kalau tak nak minum jus, makan buah limau pun OK.

Dalam peti ais rumah saya di kampung, pasti ada stok buah limau. Sebab apabila selesai bekerja (bertani), abah saya pasti akan makan sekurang2nya sebiji limau. Apabila saya tanya kenapa abah suka makan limau lepas balik dari kebun, abah saya kata, makan limau dapat menyegarkan badan dan mengurangkan keletihan.

Maka sejak dari hari itu, dalam peti ais rumah saya di KL ni pun, pasti ada stok buah limau. Apabila balik dari ofis, masuk saja ke dalam rumah, perkara pertama saya buat ialah, buka peti ais, ambil sebiji limau…dan ngap ngap ngap. Lepas pekena sebiji limau, memang badan terasa segar sedikit.

  • 2. Mandi dengan air panas

Cara kedua yang saya amalkan dalam mengurangkan rasa penat dan lesu ialah mandi dengan air panas. Ramai orang lebih suka mandi air sejuk untuk menyegarkan badan. Tapi cara saya terbalik pula. Saya punya style, saya akan mandi air panas.

Saya tak tau yang mana satu lebih berkesan. Tapi saya masih ingat lagi masa saya belajar di Jepun. Kawan-kawan jepun saya selalu cakap, antara cara diorang mengurangkan lesu dan penat badan, diorang akan berendam dalam ‘ofuro’ (air panas) atau ‘bathtub’.

Kalau berendam atau mandi dengan air panas, pengaliran darah dalam badan akan jadi lancar dan sempurna. Angin dalam badan juga mampu dikeluarkan dari dalam badan. Ini membuatkan badan terasa ringan dan lebih segar. Malah, kalau mandi dengan air panas, kita akan dapat tidur lebih lena. Itulah amalan orang2 Jepun.

No comments:

Post a Comment