Wednesday, April 13, 2011

Check up kali ke-3...

Masuk check up kali ke-3, usia kandungan saya 18 minggu... kejap jer masa berlalu.. ader lagi 20 minggu lagi.. sebelum bergelar ibu..

Alhamdulilah, kali nie berat badan saya berkurangan sebanyak 3 KG !!!!!!!!!!!!!, yeay.. happy sgt2.. tp dlm masa yg sama masih risau lagi.. sbb bertambahan berat badan dr 1 bulan ke 1 bulan tetap 2 KG..... erm, ok la sikai ( nk sedapkan hati.. hahahah dari 8 KG , dh kurang 5 KG....). Bukan apa, time mengandung nie, cam2 penyakit boleh kena... even yg xder high blood pressure pown boleh ader... apatah lagi penyakit kencing manis dan sebagainya.

Pemakanan saya... klu rasa teringin sgt nk mkn nasi ( sampai termimpi-mimpi) baru la makan.. makan pown sekali sahaja.. tp semalam dh langgar pantang larang.. kenapa???, sebabnya, husband dtg dr jauh.. xkan husband nk makan sowang2.. teman la .. tp dlm hati tetap risau....

Menu saya setiap hari, pagi biskut kering hi-fibre ngan milo kosong ( nie pown dh rasa manis), kul 11 pg buah apple hijau atau merah, tengahari roti atau sup sayur.. malam buah balik..Takut punya pasal, sanggup buat apa sahaja demi kesihatan diri dan kandungan...salahsatu sbb, dh kena sound ngan DR. Saya x taw DR anda cane.., DR saya dh sound awal2...

"Klu berat baby 2-3kg sahaja, kesakitan yg akan di tanggung oleh ibu adalah 3-4 sahaja, normal, klu berat baby 4-6 kg, kesakitan yg akan ditanggung oleh ibu 6-8 jam, nk bersalin normal mg x boleh kena C-SEC".. bila dgr C-SEC, takut sgt....

Mmg benar, org mengadung dan bersalin x sama.. in general, x sume ibu yg mahu C-SEC, klu boleh nk normal... cam itu la saya, lagi satu.. bila berat naik mendadak, takut klu kena penyakit kencing manis dan darah tinggi, paling takut klu kena kat anak...

2 comments:

  1. ciannyer kena patang mkn..larat ker mkn tu jer??saya masa preg ader diabetis..lagi pun bdn nie mmg dah besar sebelum preg..heheh tapi sya mkn nasi juga..takder pun pantang nasi.cuma kuantiti tu saya sukat seperti yg di srankan oleh pakar.. baby pun kuar 2.9kg jer n secara normal..jaga diri k.. :-)

    ReplyDelete
  2. nadeera : mula2 mmg lapar jer... tp sekrang dh ok dh...

    ReplyDelete