Saturday, March 16, 2013

Seronoknya ber "CD"

Pejam celik..pejam celik, dh hampir sebulan saya ber CD nie. Mula-mula untuk memulakan aktiviti CD ini agak kekok. Tidak kurang juga yang menegur kenapa perlu menyusahklan diri sendiri, sedangkan zaman semakin moden, x perlu hendak fikir untuk membasuh dan sebagainya, hanya perlu tukar dan buang kedalam tong sampah..ada juga sampai 1 tahap saya berfikir..

"Kenapa hendak menyusahakn diri sendiri, padahal dah ada benda yang senang ?"
"Adakah saya semakin kolot, sedang masa tetap terus ke berlalu kehadapan ?"
"Adakah ini merupakan satu pembaziran  ?"

Tp tak sia-sia juga, saya menyakinkan diri dan mencuba untuk bertukar dari DISPOSAL DIAPER kepada CLOTH DIAPER. Untuk memulakan CD nie, mmg  memerlukan duit yang banyak.. 1 CD sahaja dh hampir RM 20  (ikut jenama) tp setiap sen yang di keluar pasti ada ganjaran ( macam dlm iklan ASNB plak). Syukur lah, duit  perbelanjaan utk pampers telah di kurang dan di lebihkan kepada pendidikan.. ( buat masa ini ).

Saya bermula untuk berCD selepas di pertimbangkan beberapa perkara

1) Saya malas untuk membuang sampah (pampers) setiap pagi, mesti jugak terlajak petang baru la sibuk hendak membuang sampah

2) Setiap 2 hari dalam seminggu pasti akan membuat laundry (alang-alang dh laundry baju anak, boleh la laundry CD semasa hendak menjemur baju anak)

3) Anak semakin besar, semakin lasak.. nak beli pampers jenis pants tidak sesuai kerana berat anak saya hanya 8 KG jer ( ringan bukan walaupun dh 1 thn 6 bulan) - konfem2 bulan nie kena marah lagi.

CD yang mula-mula sekali saya beli adalah jenama AUTUMNZ jenis button ( 3 keping jer.. 2 milky dan 1 pul). Yg nie boleh la di kategorikan sebagai yg tradisional sbb ada poket untuk masukkan inserts, sesuai untuk tido mlm dan perjalanan jauh. So far mmg jatuh hati dengan jenama nie, sbbnya dapat 2 inserts dan mudah untuk masukkan 2 inserts sekali gus ..cuma 1 jer yang x ok tentang jenama nie, cutting terlalu besar
( untuk anak saya)

salah satu koleksi  yang saya ada



nampak x poket untuk masukkan insert yang besar... (google)

Selepas mencuba jenama AUTUMNZ, saya beralih pula kepada QQ BABY. Harga CD QQ baby adalah yang termurah di pasaran... yang plain RM 18 (klu x silap saya) dan milky  RM 20  (yg nie bukan jenis bamboo ye). Saya borong jenama ini sebanyak 10 keping jenis milky..., pun jenis button jugak saya beli. Yang ini pun boleh di kategorikan sebagai tradisional, kerana ada poket dan dapat 2 insert. Cuma 1 jer yang x best tentang jenama QQ BABY... poket untuk masukkan insert adalah kecil.. nak masukkan 2 insert sekali gus agak susah dan saiznya agak kecik... kalau peha baby jenis tembam, kurang sesuai .


salah satu daripada simpanan saya


nampak x, poket untuk masukkan insert .. kecik berbanding dengan jenama autumz.. nak masuk sekali 2 insert mmg agak susah .

Boleh di katakan, kedua-dua jenis CD ini, kurang sesuai untuk di gunakan di nursery kerana fungsi CD ini tidak sama seperti DD. Org nursery pun tahu pasal CD jenis cam nie, taw je guna CD jenis cani mesti suruh beli DD kerana leceh.. asyik kena masukkan inserts dlm poket jer.... Ada sekali, pengasuh lupa nak masukkan inserts habis basah seluar anak saya.. nasib baik kencing kalau air besar ... huhuhuhuhu..

Selepas menggunkan 2 jenis jenama CD yg tradisional, saya membeli CD ala-ala seperti DD, iaitu All - in -2. Ada beza CD jenis All -in - One dan All-in-Two..beza nya

AI-One
Insert telah di jahit pada cover, lebih kurang seperti DD,  yang x bestnya kena bekal banyak-banyak pada nursery dan semakin besar la bag  untuk simpan CD yang dh kotor ( not very practical for me )


Insert yang telah di jahit terus pada cover, sama seperti DD

AI-Two
Insert yang boleh di tukar ganti apabila kotor. Cover tak perlu di ganti kecuali klu dah kotor... . Tak perlu bekalkan banyak CD, hanya perlu bekalkan insert yang banyak..dan 2 cover sahaja.. hanya sediakan banyakyg kecik utk simpan insert yang kotor dan mungkin sekali-sekala cover dan insert yang kotor..Yang nie very practical for nursery and day light usage

Jenama yang saya beli untuk AI-Two, adalah WEEGRO. 1 CD WEEGRO dapat 1 insert, 1 insert sock , 1 insert cover...Beli 5 jer.. insert pun saya tak beli extra gunakan sahaja inser QQBABY dan AUTUMNZ.


yang warna putih tu (insert sock + insert), yang hijau  tu cover..

bila yang putih dh kotor, tukarkan...jadi lah cani



yg warna unggu tu insert sock, saya x guna pun insert sock terus jer letak insert .

Setakat ini, koleksi CD saya 13 keping sahaja... cukup la setakat ini.., yang tradisional guna sebelah mlm, yang AI-two guna di nursery...







7 comments:

  1. Cayok wanie...best bercd. Jimat! Hihihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. min... terima kasih, klu ada apa pertanyaan pasal CD wanie tanya min ye, min kan dh pakar

      Delete
  2. Nak gak try..tp masih tak gigih ar..hurrmm..sdangkn suri umah tu..rugi tol...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aty boleh jer.. cuba dulu sikit2, klu sesuai dan serasi dgn aty boleh cuba secara full time

      Delete
  3. Terpesona jugak dgn CD ni...jimat dan enviromental friendly. Tp MALAS tu mesih tebal lg.hehhhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arinee..
      dulu pun mmg perasaan MALAS 2 tebal, tp bila dh berCD nie, MALAS dh xde.. hahahah

      Delete
  4. QQ memang termurah.. kualiti pon bagus :)

    ReplyDelete