Sunday, March 24, 2013

Ber CD cara saya.........

"Bila memulakan sesuatu yang baharu pasti akan menjadi bahan pertanyaan"

Itu la saya, semasa mula-mula mahu berCD. Sibuk menerjah blog-blog otai yang dh lama berCD, sibuk menanya berapa keping CD yg perlu di gunakan untuk berCD, jenama apa yang sesuai dan sebagainya..(saya masih lagi baru dlm bab CD nie, so mmg x boleh dikatakan otai mahupun org lama, baru sahaja berjinak-jinak).

Mari lihat bagaimana saya berCD...(ini cara saya... setiap org x sama caranya)

1) Nak beli CD, kena beli sekali banyak ke?
-X perlu beli banyak CD untuk kali pertama percubaan, beli sedikit sahaja untuk melihat keserasian anda (masa anda untuk uruskan CD dan sebagainya) dan penerimaan si manja. Saya mula-mula berCD hanya 3 keping sahaja, untuk melihat penggunaannya samada praktikal pada siang hari atau mlm dan penerima Danial. Alhamdulilah, Danial x banyak ragamnya, die sendiri yang memilih utk di CDkan pada waktu ptg ( pukul 6) dan malam... lama kelamaan, mintak untuk di CDkan pada siang hari dan pengurusan masa saya jugak dpt di jimatkan untuk mendobi baju dan CD. Selepas sesuai dgn masa dan penerimaan si manja baru la menambah koleksi CD anda.

2) Perlu ke prewash?.
-Kebanyakkan blog yang saya terjah (otai-otai CD) semuanya kata WAJIB prewash (basuh jemur sebanyak 3 kali supaya daya penyerapan insert ( yg cam tuala tu dapat di tingkatkan). Saya melanggar ckp otai.. dimana CD saya mmg tak pernah di prewash.Apa yang saya buat, saya merendam CD saya semalaman tanpa sabun supaya molekul air boleh meresap jauh kedalam ( insert tu lebih kurang seperti tuala.., bila kita rendam tuala, kain tuala makin lama makin berat dgn molekul air, ini bermakna tuala kita boleh menyerap air apabila kita mandi...). Selepas di rendam semalaman, barulah CD di basuh dgn sabun dan di jemur.. sedia untuk di gunakan.
 Bocor ?????, setakat ini tidak pernah lagi bocor.

3) Perlu ke menggunakan washing net?
-Terpulang pada keselesaan masing-masing. Saya menggunakan washing net untuk menjaga kualiti CD saya.. almaklum la , semua CD jenis button... ( saya beli jenis button sbb boleh di upgrade kan kepada velcro).

4)Berapa banyak CD yang perlu di gunakan @ di bekalkan di nursery?
-Bergantung kepada penerima anak, danial hanya memerlukan 5 insert dan 2 cover ( jenis AL-two), klu yang tradisional memerlukan 5 keping CD.Extrakan 1 keping CD untuk kecemasan (mana la tahu anak kita poo-poo ). Setiap 3 jam, CD perlu di tukar (yang ini perlu di beritahu kepada babysiter untuk menjaga kebersihan).CD yang kotor terus masukkan kedalam wetbag ( sekiranya ada)  @ bag plastik.

4)Senang ke menguruskan CD yg kotor?
-Bagi saya mudah, tp terpulang pada masing-masing kerana CD perlu kepada kerajinan. CD yang kotor tak perlu di rendam untuk mengelakkan pertumbuhan bakteria, hanya perlu di bilas dan perah.(jika terpaksa kumpul CD, bilas dan perah dan di letakkan di dalam baldi yang kering). Untuk memudahkan kerja, saya terus masukkan kedalam mesin basuh dan tekan quick wash (tanpa sabun) untuk memulakan kerja-kerja membilas. Selepas quick wash, barulah CD tersebut boleh di basuh bersama-sama dengan pakaian anak dengan menggunakan sabun dalam kuantiti yang sedikit sahaja. Mudah dan menjimatkan bukan.. dh selesai boleh terus menjemur.

Sabun yang saya gunakan adalah nappi klean sahaja, nak gunakan sabun trojan pun boleh, nk lagi putih gunakan sabun pencuci pinggan... Pantang larang dalam mendobi CD tidak boleh gunakan sabun yang mempunyai enzim @ bahan peluntur kerana akan mengurangkan daya penyerapan insert.. tp saya tak pernah lagi guna pencui pinggan untuk putihkan CD saya, kerana apabila di jemur di bawah cahaya matahari, CD akan menjadi warna putih...

5) Berapa kali dalam sebulan perlu striping CD dan bagaimana caranya?
-Tujuan stripe adalah untuk meningkatkan daya penyerapan insert. Sebulan sekali sudah mencukupi... ada dua cara..

Tradisional
 Menggunakan cuka...
1) 1/2 cuka makan di letak ke dalam 1/2 air di dalam baldi ( jgn sesekali masukan cuka makan terus kepada CD, ini akan menyebabkan CD anda bertompok-tompok, yang bertompok akan cepat serap air, yang x bertompok lambat serap air.. ini boleh meyebabkan kebocoran).
2) Masukkan insert dan lampin, rendam selama 15 minit
3) Bilas dan keringkan...
(yang ini saya dh buat tp kurang praktikal bagi saya)

Menggunakan baking soda ( yg nak bagi kek naik )
1) Masukkan 1 sudu teh kedalam bilas insert dan CD yang terakhir
2)Biarkan selama 15 minit
3) Bilas dan keringkan...
(yang ini sangat praktikal bagi saya, kerana baking soda adalah serbuk, boleh di letakkan pada bahagian pelembut dalam mesin basuh..., untuk bilasan  yg terakhir saya pause selama 15 minit untuk sesi rendaman, selepas 15 minit,  on balik mesin untuk proses membilas dan mengering...)

Moden
Gunakan rocking detergent untuk membasuh CD...

Ini lah cara saya dlm menguruskan CD...

No comments:

Post a Comment