Wednesday, June 13, 2012

Storage bottle vs storage bag

Salam...

Storage bottle  vs storage bag, yang mana satu paling lebih ekonomi ????.. Pasti ada yang menjawab botol sebab boleh tahan lama 6 bulan.. ada juga yg menjawab bag sbb murah dan dalam kuantiti yang banyak.. Kalau anda bertanya dengan saya.. jawapan saya, tepuk dada tanya selera.. sbb saya sendiri mengunakkan kedua-dua sekali...

Storage bottle :


Ada pelbagai jenama di pasaran, yang paling popular dan laris BUMBLE BEE ( setiap kali hendak membeli jenama ini, mesti habis dan kena menunggu stok). Kenapa BUMBLE BEE, rata-rata pengguna akan menyatakan mudah di sesuaikan dengan pelbagai jenis pump, lebih tebal berbanding dengan jenama lain. Saya pula, memang jenis tidak kisah pada jenama storage bottle ini, sbb fungsi utama adalah untuk menyimpan susu. Dalam simpanan saya ada 3 jenama sahaja BUMBLE BEE, AUTUMNZ dan JINGLE JUNGGLE.

1 kotak Bumble Bee ada 10 botol, 1 botol berharga lebih kurang RM 3.70. Biasanya, ibu-ibu yang menyusukan anak menggunakan SI mesti mempunyai 30 botol ke atas.. ( 3.70 x 30 = RM 111). Botol-botol ini hanya boleh di gunakan hanya 6 bln ( ini arahan yang ada pada belakang kotak ). Selepas 6 bulan botol-botol ini perlu di lupuskan. Nama pun arahan.. nak ikut, lagi baik..., kalau x nak, tak sapa pun yang nak marah. Jujur saya katakan, strorage botol yang ada dalam simpanan saya semuanya dh lebih 6 bulan, tapi masih lagi dalam keadaan baik ( ada lagi tulisan dan label). Ada la 2 - 3 botol yang tulisan dh tertanggal akibat selalu masuk dalam steriliser selepas mencuci.. ke saya cuci ganas sangat sampai label tertanggal ?.

Botol ini mmg amat memudahkan kerja, buang je sealing disc, ganti dengan teat, dh jadi bottle susu, nak panaskan pun senang, cuma bila guna storage botol nie, ruang penyimpanan dalam peti makin besar... terpaksa berhimpit-himpit dengan benda lain .

Storage bag


Ada pelbagai jenama, ada yang plastic yang lembut dan keras. Ada org suka guna rubber band untuk ikat , ada pula yg x suka guna rubber band, terus beli yang ada zip lock ( saya masuk dlm kategori yang ini). Saya paling suka guna jenama Jingle Jungle, sbb mesra pengguna dan harga pun berpatutan.

1 kotak Autumnz ada 25 bag, 1 bag  berharga lebih kurang 0.50. Biasanya, ibu-ibu yang menyusukan  anak mesti mempunyai sekurang-kurang 2 kotak  ke atas ( 0.5 x 50 = RM 25). Plastik hanya boleh di gunakan sekali sahaja..(pakai buang..). Kadang-kadang, tertanya juga, kenapa x boleh basuh, steriliser dan guna balik.. ( dh google x jumpe jawapan yang memuaskan hati).

Plastik bag nie, boleh menjimatkan ruang dlm peti sejuk, yg x bestnya x boleh guna banyak kali, cuma 1 jenama sahaja yg boleh guna berulang kali sbb kat belakang kotak di tulis REUSABLE. Bila dh terkoyak atau bocor kena buang.


Storage bag JJ


Boleh menjimatkan ruang.. Isi separuh sahaja dr jumlah yang tertera di plastik, klu 12 oz yg tertera pada plastik, isi 6 oz sahaja... sejukkan cam rajah di atas, bila dh beku boleh susu cam fail


 (pinjam gambar)
 Saya.. takde nyer rajin nak isi separuh, isi selagi x penuh....., plastik ini boleh selit pada mana-mana bahagian selagi dlm bentuk cecair. Klu botol, mana boleh nak selit.. 

Satu-satunya, jenama yg pernah saya jumpa yang boleh recycle banyak kali...., tp x pernah lagi mencuba

So convenient to use with zip lock safety seal and freezer safe! These Cherub Baby Natripur milk bags are 100% BPA free, pre-sterilised with a double zip lock to conveniently store your breast milk for freezing. Now you can preserve up to 350ml per bag of your natural milk, so vital for developing your baby’s immune system that is ready to use within minutes.

- Large 350ml size
- Leak proof double zip lock
- Pre-sterilised and ready to use
- Expanding base so they can stand upright in your fridge/freezer
- Affordable
- Reusable
- Freezer safe
- Name label area for use in hospital or away from home
- Date and Volume label area so that you can keep track of your supply
- 100% BPA Free

You can also reuse the bags. Simply wash them out with warm soapy water, rinse with water and then leave open in a steam steriliser. This environmentally friendly solution also saves on the cost of storage and feeding for hundreds of convenient feeds.

Storage, Cleaning and Compatibility:

Simply wash in warm soapy water, rinse and place in your electric steam steriliser (make sure they are open when sterilising)




2 comments:

  1. alahai wani. akak masih berhutang pada wani. nanti emel akak alamat wani boleh? tq dear.. :)

    ReplyDelete