Thursday, June 14, 2012

Jika ini suratan takdir...............

Bagi setiap pasangan yang telah berkahwin, pasti ingin hidup bersama seperti sebuah keluarga yang bahagia.... biarpun perkataan "Bahagia" masih lagi terlalu awal untuk di ukur, namun apabila hidup bersama segala suka dan duka dapat berkongsi bersama - betul tak pernyataan ini. 

Namun, bukan semua orang dapat mengecapi impian tersebut, kerana masing-masing dengan komiten dengan kerjaya masing, namun jauh di sudut hati, perasaan tersebut pasti ada. Siapa yang tidak cemburu apabila melihat kelibat sebuah keluarga ketika anda bersiar di pasaraya mahupun hanya mengambil angin petang di tepi pantai.. jujur saya katakan, saya amat cemburu, kerana masa saya untuk membentuk sebuah keluarga hanyalah pada cuti sekolah saja.. CUTI SEKOLAH sahaja...okeh.

Permohonan untuk bertukar mengikut suami, masih tidak lagi di luluskan biarpun alasan yang kukuh sudah di berikan.. Surat doktor sudah di kepilkan kerana  anak selalu sahaja sakit dan sering masuk wad.. Yup, boleh di katakan Wad Peadtrik HKL, sudah menjadi rumah ke-2, sela 2 atau 3 bulan memang akan masuk wad, saya pula di diagnosis menghidapi mild apendix... erm, sudah tidak tahu untuk berkata, hanya boleh tersenyum. Cuti pula hanya tinggal 2 hari SAHAJA kerana kebanyakkan sudah di ambil untuk menjaga anak di wad. Kalau kena masuk wad bulan 7 atau 8, kena ambik cuti separuh gaji atau cuti tanpa gaji... Setiap anak, rezekinya berlainan,mungkin rezeki anak saya masih lagi belum turun dari langit,  namun syukur Alhamdulilah, rezeki susu masih lagi ada.

Tidak kisah kalau hidup berjauhan dengan suami tanpa  insan yang bergelar anak. Tapi agak susah hidup berjauhan suami dengan anak yang masih kecil. Sakit anak hanya seorang diri sahaja yang tanggung, hendak bergilir menjaga anak itu tidak mungkin akan berlaku. Itu belum lagi masa yang terhad untuk bersama-sama sebagai sebuah keluarga. Biar pun saya tinggal berdekatan dengan orang tua, tapi itu tidak bermakna saya perlu mengambil kesempatan. Mentaliti orang kita, kalau tinggal bersama @ berdekatan orang tua, anak-anak bagi pada orang tua untuk di jaga... bukan semua orang sebegitu, tapi kebanyakkan memang akan memberi anak kepada orang tua untuk di jaga. Saya bukan tergolong pada jenis yang hendak memberi anak kepada orang tua saya untuk tolong menjaga.. bagi saya cukup la selama 24 tahun menjaga saya, biar la masa selebih untuk kedua orang tua saya berehat. Hanya hujung minggu sahaja sekiranya saya ada kelas tambahan dan nursery di tutup baru la saya meminta pertolongan.

Bila tinggal berdua dengan anak di rumah sewa, perasaan takut masih lagi ada, mahu tak mahu ke hadapi, sudah la pula, kawasan yang saya duduki adalah kawasan baru di buka, rata-rata penyewa pula adalah orang asing.... Suami pula, bukan tidak mahu bertukar ke sini, tapi ayah mertua menghidapi penyakit jantung dan telah melalui pembedahan jantung pada tahun 2008, masih lagi mendapat rawatan susulan di Hospital Besar Kuala Terengganu. Suami dalam di lema...ayah  @ keluarga yang penting... Hendak membeli rumah masih lagi tertangguh kerana tidak tahu hendak membeli di mana dan yang pasti harga rumah semakin lama semakin meningkat.

Susah bila pihak atasan tidak memahami masalah yang di hadapi orang yang tidak mempunyai kepentingan seperti saya. Xde kabel, macam nie la... entah la sampai bila hendak hidup sebegini. Payah bila nasib di tentukan oleh orang lain, hendak berhenti kerja, tidak boleh kerana ekonomi keluarga masih lagi tidak kukuh. Bila pergi berjumpa, belum sempat berkata apa-apa "Saya dulu cam awak jugak, duduk jauh-jauh, saya paham apa yang awak rasa..." ( kalau anak tak masuk xpe la nak kata cam 2, cuba kalau anak masuk wad sela 3 bln sekali, cuti pun dh habis, bayar sewa untuk 2 buah rumah, kete lagi....baru boleh bercakap paham apa yang saya lalui) atau "Orang lain boleh sahaja menunggu 10 tahun untuk bertukar, tak kan awak tak boleh menunggu"....( Hendak menunggu tidak ada masalah, tapi benci dengan orang yang ada kabel, tak perlu tunggu dh boleh tukar...)

Sampai bila saya perlu hidup seperti ini, saya tiada jawapan. Saya akui saya bukan la orang yang kuat, saya tidak boleh menjadi kuat kerana saya tiadak orang di sisi untuk memberikan kata semangat. Saya lemah apabila anak sakit, biar saya mencuba menjadi kuat namun saya tewas...Saya pernah berkata kepada suami "kalau ini takdir yang perlu saya hadapi, saya rela suami lepaskan saya, kerana masing-masing tidak dapat memenuhi keperluan masing-masing, dan sampai bila mahu mendera diri sendiri.. mendera jiwa anak yang memerlukan kasih sayang ibu dan ayahnya"...suami saya kata saya dah tak betul.. tapi bila di fikirkan balik, mmg ada betulnya apa yang saya katakan...

5 comments:

  1. sabar yer...semoga ALLAH kabulkan permintaan awak

    amin

    ReplyDelete
  2. sabar ye, aida dulu pn berjauhan jgk dgn suami,mungkin situasi kita xsama tp aida memahami ape yg wanie rasa tu..byk2 kan bersabar,berdoa n berserah..segala apa yg diaturkan oleh Allah adalah yg terbaik utk setiap hambaNya..

    ReplyDelete
  3. wanie..sabar ye dear..ada hikmah di sebalik semua ni..satu hari nnt pasti kita akan bersyukur bila taw hikmah dari semua yg perlu wanie tempuh ni..xsemua psgn yg dok skali tu pon bhagia..ada juga yg berentakan hari2..insyaAllah..pasti ada jln keluar 1 ari nnt

    ReplyDelete
  4. hye,

    bykkan bersabar yea.... insyaAllah ader jalan nyer..

    mana tau barangkali rezeki awk utk menjadi surirumah dgn income RM4,500 bulan2... dpt ikut suami, dpt jaga anak, tak perlu report pada sape2 dh... you are your own boss...

    ini bukan angan2 tapi realiti....saya dh bantu kwn2 mencapai misi ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan,

      Saya mengalami hampir sama dengan wanie. Cumanya saya akan bersalin pada bulan 8 nanti. Boleh saya tahu apa perniagaan yg sy blh lakukan?

      Delete