Sunday, October 30, 2011

EBM....bila saya boleh mulakan??????

Salam....

Semua ibu pasti ingin menyusukan anak secara exclusif...sehingga 2 tahun..saya pun begitu juga...Mmg saya berniat semasa awal kandungan dulu...mudah-mudahan susu yg cukup Danial kerana bknlah tergolong dlm kumpulan ibu-ibu yg mempunyai susu yg banyak.. mahu taknya..semasa awal pantang terpaksa guna susu FM.. minggu ke-2 campur BM dgn FM..hujung pantang br blh BM.. no FM..

Saya bercuti selama 3 bln.. Ya, mmg masa yg panjang.. x perlu untuk membuat EBM.boleh bg DF kpd Danial selama 3 bln.. bila saya mula membuat EBM..ramai yg tegur saya.. termasuk la si suami..soalan yg selalu di tanya ..(nasibla my parents bg sokongan pd saya..)

a) Kenapa hendak buat EBM..bukannya kerja minggu depan, klu uat pun.. bkn akan guna pun.. mmg la bertahan sampai 3 bln.. tp susu dh xde khasiat.. balik2 kena guna jugak FM..

b) Xyah pam.. org yg pam susu nie, jenis yg xde susu..nie dh ada susu, uat apa nak pam ??

c)Nak pam boleh.. pam pagi.. bg kat baby tengahari..., xyah pam hari2

Dan bermacam-macam lagi soalan yg menyakitkan hati....Setiap kali selepas susukan Danial, saya akan pam biar la dpt 3-5 titik susu, sekurangnya saya stimuli supaya bdn saya menghasilkan susu yg banyak..(anak lelaki mmg kuat menyusu..sekali minum mesti 4-5oz..).The more demand the more supply...right..

Saya jugak terbaca, ramai ibu yg sudah mulakan membuat EBM semasa hari ke-4 dlm pantang... Saya mmg x boleh nak mulakan membuat EBM pada hari ke-4, sbb susu belum lagi terhasil.. Dalam org sekeliling bersoal n no support sbb percaya susu EBM "xde khasiat klu simpan lama" n so on.. saya berjaya jugak kumpul 20 0z,, itu pun secara diam2..., mmmg x cukup, tp sekurang-kurang ada dr tiada langsung..

Kawan2..ADAKAH TERLALU AWAL UTK SAYA MEMULAKAN STOK EBM, KERANA SAYA MULA BEKERJA AWAL TAHUN HADAPAN???

6 comments:

  1. Akak buat ebm ammar sejak hari ke4 sebb Ammar warded. Lagipun sebab nak tinggalkan dia kat melaka. So, apa2 pun ikut keperluan tau.

    EBM x berkhasiat? Ni nak marah ni..hehee

    Cuba tunjuk gambar Ammar kat diorg (masa babyla). Cakap ngan diorg..inilah baby EBM..heehe

    Yang penting cara handling yang betul. Masa Ammar dah nak dekat setahun aritu, Ammar fully bergantung pada EBM selama sebulan lebih..syukur ader EBM

    ReplyDelete
  2. iisshh..fie hari ke 2 dah simpan stok sebab susu banyak sangat dan buat breast sangat bengkak..sape kata xde khasiat?bukan kite bia kat lua..kite simpan dalam freezer kan..elok lepas susukan baby..pam terus..itu akan menghasilkan susu yg banyak lgi..kadang2..bila kite nak keluar jalan2..x yah susah2 nak DBF kat orang ramai..kite tengah makan kat restoran..anak nak susu..bg je susu botol yg dah dipam tu..lgi bgus dr kecik biasakn puting lain selain puting breast..kalau tidak..nnti nak masuk keje..payah..baby xnak puting lain..

    ReplyDelete
  3. ada baca PA&MA keluaran berapa ntah tak ingat.. ebm yg kt stock memang akan kurang khasiat TETAPI MASIH JAUH LEBIH BAIK dari fm. so pedulikan kata2 org yang bg fm yang lebih kurang khasiatnya daripada khasiat EBM tu..

    go mommy go!

    ReplyDelete
  4. btw.. sekarang dah ada stock ebm tu, cuba test dengan baby sehari berapa botol ebm dia minum dari pagi ke petang. malam jgn bg.. in my case, susu pun tak meriah bagai..cukup utk rezeki anak.. sehari pump dapat 3-4 botol. cara saya, dua botol akan simpan dlm fridge beku. and dua lagi hantar ke rumah pengasuh esoknya + dua ebm yang dah buat stock beku sebelum ni.. eh..boleh faham ke?..

    ReplyDelete
  5. kak mai :wani dh tunjuk gambar ammar ... Ramai yg x percaya baby yg fully BM @EBM boleh montel n sihat.. Ramai igt ammar minum FM

    fifie : yup.. Mmg betul, tp wani xpernah lagi bg EBM masa g jejln.. Mmg DBF je.. Mls nak angkut botol n warmer beg...

    Ctfza: wani faham... Wani pun uat cam2 jugak.. Heheheheh

    ReplyDelete
  6. ha'ah..ramai kate soh mula simpan stock start dari mase pantang lagi..tap saye pon risau kalau tak dapat hasilkan stock susu tuk baby..:(

    ReplyDelete