Thursday, December 31, 2009

Welcome 2010 n Good Bye 2009..............

Well, this entry was a compulsory to all blogger..., they will talk what they achieve in 2009 and what they wanted to do in 2010.....Congratulation to all my dearest friends (blogger, FB and so on) for aim that they achieved in 2009. Good luck in 2010............

As for me, in 2010 a lot a things will happen, from miss to mrs, for degree to master, an so on......Actually, I still don't what post that I will hold in 2010. The teacher meeting is on 2 Jan 2010...huhuhuhu, so a big question mark in my head, coz I really or wanted to knew badly the post that I going to hold.....hahhahahahha( nanti dpt taw lain plak citer.. x kisah la terima sebagai cabaran dlm kehidupan).

The main aim that I wanted to achieve in 2010, I want to live happily, take all risk with smile and never ever give up in life..!!!!!, erm, I not a person who easily to play with, coz I am a person who takes serious a things ( small things to a big things ) in my life... basically, a normal people love to ignore a small things coz thats not so important in life... as for me who's love a perfectness (I hate to do things severally coz it just a waste a time), so I have take things serious....( I knew sometimes I'am damn so serious..hahhahhhaha).

For this year, I learn so many things in life .. hopefully next year I could learn more new things especially new knowledge.... and apply it in my life.. (can't wait for that).....btw.. I really going to miss adek..., really wanted to cry coz I can't meet adek as usual.......but I wish that adek got a very good result for STPM.....(don't me when got the results k). To all my friends, have a good year for 2010, have a many friends n dont forget to smile always...with smile we can relax our mind n low the stress calculator .....hahahahahah

Enjoy the video......


video

Wednesday, December 30, 2009

DOSA YANG LEBIH BESAR DARI BERZINA

Pada suatu senja yang lenggang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-huyung. Pakaianya yang serba hitam menandakan bahwa ia berada dalam dukacita yang mencekam. Kerudungnya menagkup rapat hampir seluruh wajahnya. Tanpa hias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang tengah meruyak hidupnya. Dia melangkah terseret-seret mendekati kediaman rumah Nabi Musa a.s. Diketuknya pintu pelan-pelan sambil mengucapkan uluk salam. Maka terdengarlah ucapan dari dalam "Silakan masuk". Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus merunduk. Air matanya berderai tatkala ia berkata, "Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya. Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya. "Apakah dosamu wahai wanita ayu?" tanya Nabi Musa a.s. terkejut. "Saya takut mengatakannya. "jawab wanita cantik. "Katakanlah jangan ragu-ragu!" desak Nabi Musa.Maka perempuan itupun terpatah bercerita, "Saya... telah berzina. "Kepala Nabi Musa terangkat,hatinya tersentak. Perempuan itu meneruskan, "Dari perzinaan itu saya pun... lantas hamil. Setelah anak itu lahir, langsung saya... cekik lehernya sampai... tewas," ucap wanita itu seraya menangis sejadi-jadinya. Nabi Musa berapi-api matanya. Dengan muka berang ia mengherdik, "Perempuan bejad, enyah kamu dari sini! Agar siksa Allah tidak jatuh ke dalam rumahku karena perbuatanmu. Pergi!"... teriak Nabi Musa sambil memalingkan mata karena jijik.

Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu, hancur luluh segera bangkit dan melangkah surut. Dia terantuk-antuk keluar dari dalam rumah Nabi Musa. Ratap tangisnya amat memilukan. Ia tak tahu harus kemana lagi hendak mengadu. Bahkan ia tak tahu mau dibawa kemana lagi kaki-kakinya. Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya. Ia tidak tahu bahwa sepeninggalnya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa. Sang Ruhul Amin Jibril lalu bertanya, "Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertaubat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar daripadanya. Nabi Musa terperanjat. "Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina dan pembunuh itu?" Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril. "Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang nista itu?" " Ada !" jawab Jibril dengan tegas. "Dosa apakah itu?" tanya Musa kian penasaran." Orang yang meninggalkan sholat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada seribu kali berzina" .

Mendengar penjelasan ini Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kepadanya. Ia mengangkat tangan dengan khusuk untuk memohonkan ampunan kepada Allah untuk perempuan tersebut. Nabi Musa menyadari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahwa sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya. Berarti ia seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya. Sedang orang yang bertobat dan menyesali dosanya dengan sungguh-sungguh berarti masih mempunyai iman di dadanya dan yakin bahwa Allah itu berada di jalan ketaatan kepada-Nya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mau menerima kedatangannya. (Dirujuk daripada buku 30 kisah teladan - KH Abdurrahman Arroisy Dalam hadis Nabi SAW disebutkan : Orang yang meninggalkan sholat lebih besar dosanya dibanding dengan orang yang membakar 70 buah Al-Qur'an, membunuh 70 nabi dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Ka'bah. Dalam hadis yang lain disebutkan bahwa orang yang meninggalkan solat sehingga terlewat waktu, kemudian ia mengqadanya, maka ia akan disiksa dalam neraka selama satu huqub.Satu huqub adalah delapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 hari, sedangkan satu hari diakherat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia.

Demikianlah kisah Nabi Musa dan wanita pezina dan dua hadis Nabi, mudah-mudahan menjadi pelajaran bagi kita dan timbul niat untuk melaksanakan kewajiban sholat dengan istiqomah. Wassalamu'alaikum wbt.. Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung. (QS. Ali Imran 104:105) "Qul, Amantu bil-Lahi, tsumnas-taqim" Katakanlah! Aku percaya kepada Allah dan kemudian pegang teguhlah pendirian itu.

Tuesday, December 29, 2009

Pesan Roh Kepada Manusia

Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam
sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia.
Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata : "Wahai orang yang
memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku
dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada
seretan malaikat maut". Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu :
"Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam
keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin
kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh".

Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu :"Demi Allah, wahai orang
yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku
luka-luka dengan keluarnya roh". Setelah dimandi dan dikafankan, telapak
kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya
jangan diikat terlalu kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin
melihat wajahnya sendiri, anak-anak, isteri atau suami buat kali
terakhir kerana tidak dapat melihat lagi sampai Hari Kiamat.

Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan : "Demi Allah, wahai jemaahku,
aku telah meniggalkan isteriku menjadi Balu. Maka janganlah kamu
menyakitinya. Anak-anakku telah menjadi yatim dan janganlah kalian
Menyakiti mereka. Sesungguhnya pada hari itu aku telah keluar dari
rumahku dan aku tidak akan dapat kembali kepada mereka buat
selama-lamanya" . Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi
diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur
selagi belum mendengar suara anak-anak dan sanak saudara buat kali
terakhir.

Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak tiga langkah dari rumah, roh pula
berpesan: "Wahai Kekasihku, wahai saudaraku dan wahai anak-anakku,
jangan kamu diperdaya dunia sebagaimana ia memperdayakan aku dan
janganlah kamu lalai ketika ini sebagaimana ia melalaikan aku".
"Sesungguhnya aku tinggalkan apa yang aku telah aku kumpulkan untuk
warisku dan sedikitpun mereka tidak mahu menanggung kesalahanku" .
"Adapun didunia, Allah menghisab aku, padahal kamu berasa senang dengan
keduniaan. Dan mereka juga tidak mahu mendoakan aku".

Ada satu riwayat drp Abi Qalabah mengenai mimpi beliau yang melihat
kubur pecah. Lalu mayat-mayat itu keluar dari duduk di tepi kubur
masing-masing. Bagaimanapun tidak seorang pun ada tanda-tanda
memperolehi nur di muka mereka. Dalam mimpi itu, Abi Qalabah dapat
melihat jirannya juga dalam keadaan yang sama. Lalu dia bertanya kepada
mayat jirannya mengenai ketiadaan nur itu. Maka mayat itu menjawab:
"Sesungguhnya bagi mereka yang memperolehi nur adalah kerana petunjuk
drpd anak-anak dan teman-teman. Sebaliknya aku mempunyai anak-anak yang
tidak soleh dan tidak pernah mendoakan aku".

Setelah mendengar jawapan mayat itu, Abi Qalabah pun terjaga. Pada malam
itu juga dia memanggil anak jirannya dan menceritakan apa yang
dilihatnya dalam mimpi mengenai bapa mereka. Mendengar keadaan itu,
anak-anak jiran itu berjanji di hadapan Abi Qalabah akan mendoa dan
bersedekah untuk bapanya. Seterusnya tidak lama selepas itu, Abi Qalabah
sekali lagi bermimpi melihat jirannya. Bagaimanapun kali ini jirannya
sudah ada nur dimukanya dan kelihatan lebih terang daripada matahari.

Baginda Rasullullah S.A.W berkata:
Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan
malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka
menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai
kelutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk
menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka
keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik
rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka
keluar.Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan
menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang
dikatakan saat nazak orang itu."

Sambung Rasullullah S.A.W. lagi:
"Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail
A.S. akan menebarkan sayapnya yang di sebelah kanan sehingga orang yang
nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang
beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada
di sekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan
melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S. "Kalau orang yang
nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap di
sebelahkiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di
neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang di
sekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat
neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.

Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T. menghendaki seorang mukmin
itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut. Apabila malaikat maut
hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah
zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata: "Tidak ada jalan
bagimu mencabut rohorang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa
menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah S.W.T." Setelah malaikat maut
mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada AllahS.W.T.dan
menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu.

Lalu Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikat maut, kamu
cabutlah ruhnya dari arah lain." Sebaik saja malaikat maut mendapat
perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang
mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang
mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan
ilmu. Maka berkata tangan: Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh
orang mukmin dariarah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah,tangan
ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu
pengetahuan. " Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang
mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki.
Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata: Tidak
ada jalan bagimu dari arah ini Kerana kaki ini sentiasa berjalan
berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga
berjalan enghadiri majlis-majli! s ilmu." Apabila gagal malaikat
maut,mencabut roh orang mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba
pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga
maka telinga pun berkata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana
telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir." Akhir sekali
malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja
hendak menghampiri mata maka berkata mata: "Tidak ada jalan bagimu dari
arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab
dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah." Setelah gagal
maka malaikat maut kembali kepada Allah S.W.T. Kemudian AllahS.W.T.
berfirman yang bermaksud:"Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak
tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu." Sebaik saja
mendapat perintah AllahS.W.T. maka malaikat maut menghampiri roh orang
itu dan menunjukkan AsmaAllah S.W.T. Sebaik saja melihat Asma Allah dan
cintanya kepada AllahS.W.T maka keluarl! ah roh tersebut dari arah m
ulut dengan tenang.

Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar
dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A: "Roh itu menuju ketujuh tempat:-

1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.

2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.

3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.

4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut
kehendak mereka.

5.Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi
dan tidak di langit sampai hari kiamat.

6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak
misik.

7.Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin,mereka diseksa
berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat."

Telah bersabda Rasullullah S.A.W: Tiga kelompok manusia yang akan
dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari
kuburnya:-

1. Orang-orang yang mati syahid.

2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.

3. Orang berpuasa di hari Arafah.

Sekian untuk ingatan kita bersama.

Misi 6 JUN 2010 ......(part 4)

Entry kali nie, mmg susah hendak di perkatakan....."BAHASA MELAYU FAIL"......

Before this, i penah mention that my family n i decide to rent a hall for my wed ceremony..., kitaorg bkn la org yg beruwang but the price for the wed ceremony at home or at hall just plus minus 15oo sahaja....mmg la org akan mengata yang kitaorg membazir, nie bkn membazir tapi KEPERLUAN.....Sedara mara belah parents i, majoriti dok Pantai Timo, my dad anak lelaki sulong dlm fam, so of course my dad family will come to KL for my wed ceremony, n my house will be their "otel" for one night.......so imagine klu wed ceremony uat kat umah, pecah la umah i... nanti kitaorg nk dok mana plak ?????. Masalah 2 leh tolak tepi, masalah nk pinjam jalan rumah jiran2 n jalan kena tutup, i jenis malas nk susahkan org... ye la, majlis i xkan org lain nk susah, beside this is KL, igt senang ker nk mintak permission........sbb 2 la kitaorg decide nk uat majlis kat dewan, x menyusahkan org lain..... Yg paling penting KESELESAAN.........

I dh cari dewan yg dekat ngan umah i, dh jumpe dh, dh nego.. but i x leh nk booked lg, coz my dad x ckp pe2 lg ( i dok ngan parents so kena ikut ckp parents, beside dorang dh lama mkn garam, so dorang taw pe yg benda yg nk uat). Beside, my parents also bz with their journey to Mecca untuk menjadi tetamu Allah. So pasal dewan i letak tepi dulo, yela xkan org bz for preparation nk g haji, i plak bz nk g tempah dewan, karang x pasal2 kena sembelih ngan my dad.....

My parents g haji pada 5/11/2009...., balik 17/12/2009...., so today my mum ambik cuti nk uruskan hal i plak, bkn i xleh nk uruskan sendiri, but i xtaw pe yg my parents nk, (karang dh uat siap, kena rombak balik, x sanggup2). So we (my mum n i ) pergi jumpe ngan org yg patut untuk tempahan DEWAN sahaja....... Masa kitaorg sampai, tengok la benda2 yg patut di tengok, (pelamin n etc)... then i tanya la pasal tarikh yg i dh booked, ( buku untuk booking hall leh hilang, erm x taw la nama i ader dlm list atau x).. part yg xleh blah..... the customer service said, "Early next year, all customer who want to booked the hall must also booked with the catering"..., then ader la sowang akak nie, kol la wedding planer tempat yg i nk booked 2, the wed planer cakap kat my mum, "Dewan xleh sewa, klu nk sewa kena sekali ngan catering"....

Mari kita layan flies dulo (bukti penting)


Part nie, mmg xleh nk blah..... cuba tgk flies yg dorang bagi... nampak x perkataan "SEWAAN DEWAN" ader korang nampak sewaan dewan bersama catering (mana taw mata i nie dh rabun bagan)....persoalan nya sapa yg fail Bahasa Melayu, i ke atau dorang... (org uat flies mmg x salah coz dorang mendapat arahan dari org atas)... Walaupun BM i xdapat A, tapi i x fail k..... Klu dorang ckp wrong information on the flies, nampak sgt nk menipu... coz flies nie dh cetak beribu2.., n dh ramai org dh ambik....so flies x salah, yg salah sapa????....dan nie petikan akhbar yg i ambil dr Harian Metro...(dari pengarah urusan sendiri - bukti yg jelas lg nyata)

Nama: Norhazinatul Shida Hassan


Jawatan: Pengarah Urusan Eqien Wedding Market, Centrum, Setiawangsa, Kuala Lumpur

Pendidikan: Sijil Pelajaran Malaysia

Status: Kahwin

Suami: Jamal Yunos



MENGUSAHAKAN butik perkahwinan, Norhazinatul Shida Hassan berhasrat melakar impian dalam skala lebih besar suatu hari nanti.

Bukan itu saja, wanita yang baru berusia 26 tahun ini turut menyediakan khidmat perunding perkahwinan serba lengkap termasuk sewaan dewan, hiasan dalaman, katering, fotografi selain sentuhan produk separuh siap seperti manik dan reben.

"Kalau boleh, saya mahukan Eqien Wedding Market muncul sebagai perunding perkahwinan paling hebat sehingga menjadi rujukan banyak pihak kerana mampu menyediakan perkhidmatan dan kelengkapan perkahwinan di bawah satu bumbung.

"Ini bakal memudahkan perancangan perkahwinan setiap pelanggan.

"Untuk merealisasikan semua ini, saya harus bekerja keras kerana yakin kejayaan tidak datang bergolek. Bukan mudah jika tidak mempertaruhkan kreativiti, kerja kuat serta kecekalan bagi melengkapkan kejayaan," katanya.

Dia menganggap mungkin dirinya bertuah, bersandarkan pengalaman tiga tahun lalu dalam bidang berkenaan selain mengutip pengalaman bekerja dengan pelbagai syarikat dan dari situ, dia membentuk rangkaian perniagaan.

"Didorong pula semangat dan sokongan moral suami, ia melengkapkan misi saya untuk mencapai apa yang dicita-citakan.

"Suami pula meraih lebih pengalaman dan mempunyai ramai kenalan, sekali gus membantu banyak perkara dalam membina misi ini selain menjadi teraju penting kepada perniagaan kami," kata usahawan yang berasal dari Lenggong, Perak ini.

Berkolaborasi bersama suami, Jamal Yunos, 39, mereka menjana perniagaan berasaskan acara untuk golongan kenamaan dan majlis berprestij menerusi Jamal Jaya Holdings yang berusia belasan tahun.

Mengenai butiknya yang diperincikan dengan penuh ketelitian di Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur sejak tiga bulan lalu, dia yakin dengan pencapaian yang bakal diraih.

"Butik Eqien yang disempurnakan pada 15 Ogos lalu oleh Timbalan Menteri Pertanian dan Asas Tani, Datuk Rohani Abdul Karim adalah permulaan kepada satu titik tolak penting dalam membina impian saya.

"Semangat kerja berpasukan bersama 15 tenaga kerja yang penuh inovatif, saya cukup yakin kerana kebanyakan mereka terdiri daripada orang muda dengan mempertaruhkan kerja keras dan kreativiti yang tinggi.

"Impian saya untuk mengembangkan lagi butik atau galeri ini dalam skala lebih besar dengan membuka lebih banyak cawangan di setiap negeri dan yang terbesar di Bukit Jalil tidak lama lagi.

"Ini sekali gus membuktikan bahawa orang Melayu juga mampu melakar kejayaan jika ada kesungguhan," katanya.

Menganggap dirinya baru bertatih dalam bidang yang diceburinya itu, dia yang belum dikurniakan cahaya mata, sering mendahulukan semangat kerja berpasukan serta jalinan niaga antara pengusaha lain dalam industri sama.

Malah, dia yakin, sikap keterbukaan bakal memberi kesan positif dalam merintis industri perkahwinan secara keseluruhan.

Menolak pandangan bahawa syarikatnya banyak memberi tumpuan kepada golongan tertentu saja terutama golongan kenamaan, dia akui tidak memilih bulu dalam memberi khidmat kepada pelanggan.

Baginya, pelanggan adalah keutamaan dan mereka perlu dilayan sama rata dalam menjayakan misi perniagaannya apatah lagi melangsungkan majlis perkahwinan adalah kenangan terindah buat raja atau ratu sehari yang mendirikan mahligai impian.

"Apa yang terpenting kepada saya adalah memberi tumpuan pada perniagaan, sekali gus memenuhi impian menjadikan butik perkahwinan ini serba lengkap dan menjadi sebutan ramai," katanya.

Pengarah urusan sendiri dh bagi taw kepada umum, bahawa sewaan dewan di bolehkan (this year bkn next year)....
Geram2... paling x suka org menipu...... i bkn nk booked thn depan but thn nie.... geram2

Monday, December 28, 2009

sharing is caring...Jom g Masjid.....(1.1.2010)

Utusan Malaysia 24 Dis 09 - Rakyat Malaysia akan berpeluang untuk
menyaksikan fenomena gerhana bulan separa dari pukul 1.17 pagi hingga 5.28
pagi pada 1 Januari ini.

Menurut kenyataan itu lagi, gerhana yang jelas dapat dilihat semasa bulan
memasuki bayang umbra bumi ( U1 ) bermula pukul 2.53 pagi sehingga gerhana
maksimum pada 3.24 pagi.

Bulan akan keluar dari bayang umbra Bumi ( U4 ) pada pukul 04.53 pagi.

Gerhana masih terus berlaku sehingga pukul 5.28 pagi tetapi fenomena
tersebut tidak dapat disaksikan pada waktu itu kerana bulan berada di
kawasan bayang penumbra bumi yang kurang gelap.

Dalam pada itu, sempena fenomena gerhana bulan separa ini, Angkasa dengan
kerjasama Masjid Negara akan menganjurkan bersama program gerhana bulan
separa di perkarangan luar Masjid Negara (berhampiran dengan tapak ekspo)
pada 1 Januari ini bermula pukul 1 pagi hingga 6 pagi.

Orang awam dijemput hadir untuk menyaksikan fenomena ini menerusi beberapa
buah teleskop yang disediakan dan ia adalah percuma.

Bagi yang tidak berkesempatan, anda berpeluang menyaksikan siaran langsung
gerhana bulan separa di laman web www.angkasa. gov.my pada awal pagi 1
Januari 2010 pukul 1.17 hingga 5.28 pagi.


Sambutan Tahun Baru 2010 pada kali ini lain dari yang lain.

Umat Islam dapat menyambut Malam Tahun Baru pada kali ini dengan menunaikan
Solat Gerhana Bulan (Solat Khusuf) , Bersedekah , Berzikir dan Berdoa
seperti mana yang disarankan oleh kekasih kita Nabi Muhammad saw.

Tunggu apa lagi , mungkin inilah peluang kita sekali seumur hidup dapat
Sambut Tahun Baru 2010 dengan cara begini. Nanti dalam kubur boleh kita
berbicara dengan Malaikat Munkar dan Nakir , dulu masa aku di dunia 1
Januari 2010 satu dunia sambut tahun baru, tapi kami umat Islam di Malaysia
sambutnya dengan kedatangan gerhana bulan dengan Bersolat , Bersedekah ,
Berzikir dan Berdoa.

Marilah kita sama ke Masjid, insyaAllah niat yang baik akan dimakbulkan Nya............

Sembahyang Gerhana Matahari dan Bulan

Al-Kusuf (gerhana matahari) pada bahasa digunakan ketika cahaya matahari
atau bulan terlindung sama ada sebahagiannya atau kesemuanya. Kebiasaannya,
al-kusuf digunakan bagi gerhana bulan. Hukumnya pula ialah sunnah
muâ akkadah. Jika sembahyang gerhana itu adalah untuk matahari, maka bacaan
hendaklah diperlahankan, manakala jika gerhana bulan, bacaan hendaklah
dinyaring dan dikuatkan.

Sembahyang gerhana mempunyai dua cara:
1. Dilakukan pada setiap rakaât dengan dua kali berdiri, dua kali membaca
(Al-Fatihah dan ayat) serta dua kali rukut˜ tanpa memanjangkannya (berdiri,
membaca dan ruku'n˜, kemudian berdiri membaca dan ruku˜). Dan sah sembahyang
gerhana jika didirikan dua raka't dengan dua kali berdiri dan dua kali
ruku☠seperti sembahyang Jumaât.

2. Dilakukan pada setiap raka‘at dengan dua kali berdiri. Pada setiap kali
berdiri dibaca bacaan yang panjang. Dibaca selepas Al-Fatihah, Surah Al-
Baqarah atau surah-surah lain yang sama panjangnya pada berdiri kali pertama
di raka‘at pertama. Untuk berdiri kali kedua pada raka‘at pertama, dibaca
ayat yang menyamai 200 ayat. Manakala bacaan ketika berdiri kali pertama
pada raka‘at kedua ialah sekadar 150 ayat. Dan bacaan ketika berdiri kali
kedua pada raka‘at kedua ialah bacaan yang menyamai 100 ayat Surah
Al-Baqarah.

Kemudian apabila ruku‘, maka dipanjangkannya sehingga menyamai lebih kurang
dengan 100 ayat, ruku‘ kedua dipanjangkan sekadar 80 ayat, ruku‘ ketiga
sekadar 70 ayat dan ruku‘ keempat sekadar 50 ayat. Cara yang kedua ini
adalah yang lebih sempurna. Apabila sembahyang telah selesai, imam bangun
berkhutbah dengan dua khutbah, sama seperti khutbah Juma‘at, cuma imam
hendaklah mendorong orang ramai supaya bertaubat, melakukan kebaikan serta
memberi ingatan agar tidak lalai.

Sunday, December 27, 2009

Tarikh penting.............

25/12/2009
Hari ini merupakan tarikh yg sangat penting dalam kamus hidupku, tarikh yang menentukan i menjadi milik org atau tidak..huhuhuhuhu. Alhamdulilah, segalanya di permudahkan dan berjalan dengan lancar seperti yang di jadualkan, (ader plak jadual2 plak... klu dh biasa hidup ngan jadual nie). I xder la uat majlis resepsi pertunangan yang gempak2, pelamin pown xder, sume xder la.. just uat majlis merisik yang simple n sweet jer....., x kisah la, coz I nie malu nk uat majlis tunang2 nie, x taw nk sorok muka kat mana hahahahahhahah (to my bff n adek sowry ye x jemput, adek jgn merajuk taw...)

Sebelum majlis, huru hara la jugak umah i nie, huhuhuhuhu... bermacam2 masalah datang menimpa (masalah yg xder jalan kerja nie, agak susah cikit nk selesaikan, coz xder formula), tapi sume nyer i anggap sebagai 1 cabaran, without a challenge how i going to determine that i can survive..tul x, beside all problem in the world have a solution, just i have to choose which one is the best and better for me....(a big risk for me, coz this is the first time i do without my parents opinion), bukan xnk mintak pendapat, coz i will know the answer.......hahahahaha ( my parents baru balik dr Mekah, so sian la kat my parents)

Nk order catering for food, org catering x mau terima, coz majlis i x cukop org, yela cuti sekolah, beside i x uat majlis tunang, just a merisik ceremony, so terima je la, akhirnyer my fam decide to cook a simple cuisine, well i don't its a simple cuisine, i ikut jela big chef order (my mom), bermula aktiviti membeli barang2 basah...huhuhuhuhu, penat x leh nk cakap, bukan cikit, tp banyak, paling i x suka kena bawak ayam....xbest2..x best, klu seekor x la gak, nie......( cuba teka bepa ekor), sampai nak patah tangan nie, kena angkut ke hulu n ke hilir... penat2.., sampai je rumah, first thing in my mind, to clean all the goods n store in the cool place ( paham2 la sendiri ). Dh selesai bab nie, lega nyer rasa, but the work still not finish.

Klu org tunang mesti hantaran banyak2, nasib baik la hantaran i just 3 di balas ngan 3..., klu banyak2, huhuhuhuhu x taw nk cakap kot, agak2 masuk hospital kot, haahhahhaha, why i said like that, coz i don't have a talent to decorated the goods for hantaran, klu bab nk musnahkan nie, sgt la teror...hahahahha, mmg dari sekolah dulo, bab seni nie selalu fail, klu bab nk lukis graf 2 mesti suh cik kipas yg lukiskan, sbb mmg i xder seni langsung, sbb 2 masa SPM, if graph question not a compulsory question to answer, mmg i xkan jawab lebih suka lg uat soalan probability, bila susah cane pown, asal xder graph i sanggup uat.....

Thanks goodness, my future husband give me some money, to buy the decorative item and goods. Mula kisah i berperang untuk menghias barang2 hantaran, since he didn't trust me with the give i have for deco on the hantaran ( a big fight with him) so i decide to go to any decorative house 0r shop for deco on our hantaran.... erm, igtkan senang, rupa2nyer, susahnyer.......cekik darah, nasib baik darah x naik, klu naik huhuhuhu jd bom la hahahahaha..Thanks to mybff (najwa) yg sanggup teman i ke hulu ke hilir...first i thought, mls la nk nyusahkan org, yela majlis i, x elok la, klu i g sowang2 konfem kena tipu, xpela, i g la ngan najwa....setelah najwa suggest me to this place, so we go... deco for hantaran.. for me, nice coz i'm not so good with art hahahahahah

On the morning of the important date, mula kerja2 masak-memasak nie, terasa cam main masak2 plak masa kecik2 dolu, hahahhahaha, x kisah la, tp dari pagi sampai ke kul 2 baru siap kerja2 memasak, i x bersiap lg ... penat sgt2, nk kata gemuruh 2 xder langsung sbb i dh penat sgt2... so rasa nk rehat jer, nk tido jer... then i got the msg for him that he will arrive on 3 pm, lambat lg kan..(leh lg golek2 atas katil, penat sgt....), pas rehat 5 minit, bersihkan diri n so on, then my mom said, he already arrive .....(hurm, so fast ), bagai kilat i menyiapkan diri....tempek bedak2, tempek eyeshadow, tempek la yg mana2 patut di tempek....hahahha (i sendiri x taw jd pe, yg penting muka x leh pucat, forget to mention, klu i penat n gemuruh muka nie cepat sahaja pucat.. )

Anyway lets looks at the pic...


Acara main masak-masak..........huhuhuhuhu dari pg sampai ptg br siap...


Org kuat i....(emy, thanks a lot, without u ........don't how to said)


me n kak sidah...... alahai x nampak muka cute kak sidah...


Upacara menyusun segala jenis cuisine ciptaan my mom n helped by me, emy n kak sidah..huhuhuhu


Perasmian 'lepat pisang'.......


Keluarga bakal2 mertua n kak ipar n adik ipar.....nervous teramat la sgt... jalan laju2 sampai x igt dunia hahahahha


My future mother in law, sarungkan cincin merisik..... yg nie mmg i cuak sgt2, beside baju pown besar... recycle balik baju convo.. huhuhuhuhu


Hasil berperang ngan najwa.... entah x taw nk cakap lawa ke idak, for me without the art talent, boleh la.....


Sempat lagi berposing ngan buah kurma.... untuk di jamu oleh keluarga mertua.


My mum n me.... tgk la baju 2.. mmg besar, bkn i yg besar... x sempat nk pin baju....huhuhuhuu.. padan muka sapa suh x mau cuba dulo...

After the event, erm.. cam biasa la, upacara kemas mengemas rumah.... hhuhuhu, yg nie mmg i x minat langsung, klu bab mencuci pinggan mangkuk 2... leh la i layan, klu bab nk kemas rumah nie, kurang cikit...sbb badan dh penat, tp singki kat dapur kena clear, coz i do hate so much cockroach... 2 paling anti, nanti habis i punya pinggan mangkuk.......sume2 barang dapur la...

After clean all the dish, and store at their own place, rest a bit , then we (kak sidah, wan n me) entertain ourself by watching a movie... at first we decide to watch "Alvin and the chipmunk" but when we arrived at the cinema, we changed our mind, we all agreed to watch "Sherlock Holmes". For those out there love to watch some adventure movie, watch this movie.... this is so..so..so so..so..so ( don't how to describe, for sure u wanted to watch this movie again)


26/12/2009

My family decide to go on vacation at Pee Dee.....( just wanted a quality time with the whole family and to have a nice rest after the "merisik ceremony"..... we depart for home at 11.00 am and we arrive there on 3.00 pm....huhuhuhu, what a long journey ( supposedly the journey just take 1 hours 30 minutes, but the journey takes about 2 hours....huhuhuhu)... On top of that i lose my direction to go to our hotel......( i never lose but this time i'm totaly lose).......well, a thousand of car were headed to Pee Dee n Malacca..... huhuhuhuh I guess wrong timing hahahahha. The best part, my dad already booked 2 unit apartment for our family, but we just get only 1 unit apartment....... erm, no holiday but just a waste of energy and time......., so we decide to go back to KL..... On our trip back to KL, we decide to stop by at Bagan Lalang to eat sea food...... the food not 2 bad, beside our stomach growling asking for food...hahahahhahaha

27/12/2009

First time going date as official...ahahhaah (before this not official), actually is not like a normal date, but more towards a discussion date......well, we just only have 6 month b4 the important date in our life.......( doa kan kami ye)

Wednesday, December 23, 2009

2 minggu sebelum berperang di medan perang

Cam x percaya jer.. tinggal lagi 2 minggu sebelum cuti sekolah tamat dan bermula la tugas seharian ku seperti biasa....(waaa.. x best nyer cuti sekolah dh nak habis dh, x abis study lg nie.... huhuhuhuhuhu). Masa cuti sekolah semu org pergi bercuti, i plak bercuti di sekolah... jaga exam STPM......huhuhuhu, pengalaman jaga exam....... tidak yang menarik untuk di ceritakan, sbb pelajar dh besar, so xder la adengan-adengan kuar awal ker, main ngan pensel ker,pe2 la........so biasa jer...

Tahun nie, i x pergi bercuti lagi, just dok kat umah sambil uat kijer (kerja sekolah la, igt student je ker ader homework, cikgu pown ader gak K..). Bz la jugak hujung tahun nie, my parents baru balik dr melawat rumah Allah (uat haji)... 2 mmg konfem bz sakan, ngan para tetamu nk jumpe ngan parents.. cam2 kes la...terasa cam peguam plak dh........ hahahahahah (masuk 6 hari dh my parents kat umah, hehehheheh..mmh happy sgt). Yg x happy nyer, my parents selalu nk tido bila waktu pagi kat Me'sia nie (yela, sebulan kat sana, bila Me'sia pg, sana baru mlm....) a bit hard bila nk kuar jalan2....

My mum, still blur....she FORGET HOW TO DROVE A CAR.... nasib baek la kete my mum oto... klu x, x taw la nk cakap..., kena masuk kelas memandu kot....(entah2 i pown sama je kot, klu x drive kete manual.. mesti leh lupe kot.. kena g drive balik nie.....huhuhuhuhuhu). X kisah, as long she safe, dh kira Alhamdulilah dh....... erm, terigin sgt nk pergi bercuti.. tp xder sapa nk uat plan pown... just wait n C first... mana taw tahun nie leh g bercuti 1 fam.., rezeki 2 di tangan Nya.. InsyaAllah ader nyer....

This friday...OOOOOOOOOOOOOo, something big will be happening..., nanti la i cite, entry hari nie, nk cite pasal tahun depan.. 2 weeks more k, x lama dh.... Next year also, I will be the busiest teacher in school... (blum pe2 lagi dh bajet kena ajar form 5....). Agak takut juga, sbb i baru je sethn jaguh mengajar... mesti akan diberi kelas yg gempak2..., mmg la tp klu xberi peluang bila lagi nk dapat, tul x.. i x kisah klu i dapat ngajar form 5, tp 110% i kena study hard, coz the result at the end of year ( SPM result) will determine how pro I'm in teaching my student... ( I can do it, yes i can )...

Next year also, I want to continue my study... bkn xnk bagi sahkan jawatan (klu sah jawatan leh dpt full scholarship for gov servant).. tp takut otak dh berkarat... bkn i x penah cuba g cari sponsor for continue my study, dh g cari dh.. but xder rezeki nk uat cane... i dh apply for fully scholarship from Uni of Leeds, UK and AUS....dpt 2 mmg dpt, tp x larat dh nk g viva...(huhuhuhuh ckp pasal viva, x abis lg gemuruhnyer., since i applying their scholarship, a lot of hard work have to be done to convince them (benefit for their country)....i xleh nk bandingkan our edu system with their edu system....so kena uat research, since their want their edu sytem applying the religion n moral value, so mmg a bit hard work, coz their edu sytem terbahagi kepada 2.. pro religion n org x suka religion in their edu system ( i mmg x ambik tajuk nie walaupown diberi secara suka rela, coz i know it's damn hard... 3 puak, cane nk bergabung jadi 1..huhuhu), my research.....huhuhuhuhu biar la rahsia....

So thn depan, continue study in Me'sia, x pe la klu x full scholarship pown, i try my best... still I'am going to apply scholarship from UK and AUS.. mana taw rezeki ader thn depan....., kisah la mana2 yg penting nk sambg study........"Kenapa nak sambung study ?", erm x salah klu nk uat backup.. semakin kite berilmu nie, semakin org memandang ite hahahahah, entah xtaw la betui ke x, but for me, i want to continue study for my self..., mana taw klu2 nk naik pangkat kena ader MASTER, sapa taw.... zaman dh berubah, so mungkin ader banyak perubahan..., most of my friend....i rasa rata2 sume kawan-kawan i, dh berjawatan MASTER.. so a bit malu klu i sowang jer yg xder MASTER.. (banyak sungguh peransang untuk sambg study nie....kena sambg, xmau ketinggalan..... hahahahahha)

Tahun depan gak, banyak sungguh projek... huhuhuhuhu, xpe uat sikit2 lama2 jadi bukit....., tahun depan i akan merindu adek i a.k.a Lam....huhuhuhuhu, xleh nk gossip dh, huhuhuhu cedih bila teringat adek xder kat sekolah dh...huhuhuhuhuhhu,

Tuesday, December 22, 2009

Debaran yang semakin mendebarkan......

Sejak dua menjak nie, tidoku tidak la selena seperti biasa, asyik terjaga tengah mlm jer....., entah la i sendiri pown x taw... nak kata letih, bukan uat kije berat sgt.....letih berpk kot... pelik jugak, biasanyer, klu letih ..tido mesti lena gak.... tp nie tidak, letih ker x letih asyik2 bangun tengah mlm.... gerangan apa nya????... Badan nie dh penat (lebih kurang 2 minggu dh cane.. isau plak kat badan, igt senang ker nk jaga badan since i badan i jenis cute mute nie....huhuhuhuu, klu kurus xpe gak nie lg comel2 plak...hisk..)

Maybe my bbf is getting married, early next year.. a bit worried, klu nk citer pasal happy 2, mmg happy sgt2...isau pown ader gak, ye la ntah jumpe idak lagi....well, most of people said to me, klu org pas kahwin nie susah nk jumpe, dh ader hobi baru.... (kemas rumah, jaga anak n so on la)..nk tentukan kesahihan nyer, kena la tunggu my bff i kawen dulo (cam uat experiment plak dh i nie, igt member 2 lab ker..hahahahhaha).

Well, before my bff getting married, which she just had only three weeks b4 the big day... she ask me to merendek ke mana2 sahaja.... die ckp, time 2 jer x berkepit ngan bakal husband (member i nie, betui ke idak.... 3 minggu lg nk jadi isteri org... ader ati nk ajak nk g meronda-ronda nie......klu bakal2 bride di luar sana, dh cibuk nk duk umah, takut nk kuar... yelah darah org tengah manis nie, cam2 leh berlaku.. bukan nk mintak.. elak selagi leh elakkan... kata org la, klu i jom la g meronda-ronda..huis, jahat gak i nie, tp gerenti xkan uat nyer.. karang ader org kena bom plak... x sanggup2)

Pelik sungguh, org lain yang nk kawin, napa plak i yang x leh tido mlm nie, mata i dh jadi panda dh, eye bag dh gelap sgt2....lg 1 masalah, cane nk ilangkan eye bag nie, mmg x penah kena lg cane..., sbb masa study dulo x penah lg x susah nk tido mlm, sbb i la org pertama sekali yang dh tido, kul 10 mlm, dh tido dh, klu time exam lg awal, kul 9 mlm dh tido dh.....nak kata tido awal sbb nak bangun awal xder la gak, bangun kul 6 pagi gak.. mmg dh terbiasa dr zaman matriks lg.. well, study smart not study hard... prinsip yang diguna pakai oleh sahabat baik ku merangkap rakan sebilik denganku, winnie chia xiu lin...(zaman i la, first batch non-malay leh masuk matriks) yg kini bergelar seorang doktor....(i mmg xleh jadi doktor, biarla dpt tawaran jd doktor mmg x sanggup.. bukan pasal tanggungjawab k, sbb takut ngan jarum dan darah, paling takut ngan jarum).

Makin lama, makin mendebarkan... jantung dh berapa kali kuarkan suara merdu lup..dup..lup..dup..lup..dup.., takut2.., mesti korang akan ckp, la bkn u nk kawin, member u yg nk kawin, relax la.. mmg la member yang nk kawin, i plak org nk dtg merisik n tetapkan tarikh nikah terus..., takut la..., mmg cani kot bila org nk dtg merisik.., i tanya la my bff, mmg cani ker perasaan org yg nk dtg merisik nie, then she answer, be cool k, xder pe2 nyer, just masuk risik jer kan, org nie lagi la, dh nk kawin dh, relaks jer....., mmg masuk akal jugak kata2 member i nie, but is hard for me to be cool n relaxing k..... makin takut ader la.... nk kata takut kat org, x gak sbb konfem org xnk makan i nyer, ayam KFC lg sedap dr daging i nie, konfem x laku nyer.....

Kenapa takut sgt ????(my bff asked me), cane i x takut, klu just risik leh gelak2 xper la gak, tp nie dh jadi majlis yg serious........terus tetapkan tarikh nikah..takut la wei.., leh kata takut la ngan semu org yg dtg kat umah i 2 ( x lama dh, 48 jam lg....nyampah, x lena lg tido mlm nie). Tarikh untuk kenduri my parents yg pilih.. tarikh untuk akad nikah n kenduri dari pihak lelaki kena tetapkan ....tarikh akad nikah nie yg menjadi masalah, since jurunikah kat area selangor nie x la banyak sgt, 1 kawasan hanya ader 3 org sahaja... nk booked jurunikah nie bukan la kije yang mudah, coz they have their own work beside be a jurunikah. Yg paling pelik, borong nk akad nikah pown ader expired date......(pelik sungguh undang2 sekarang nie, zaman parents iter dulo2 mana ader expired date, that Y my parents x percaya bila i cakap borang nikah ader expired date...). X kisah la, yg penting akad nikah, 2 yang paling penting hahhahahahah

Sekarang nie, terasa la gak bagaimana bebanan kewangan yang dialami oleh bakal2 B2B nie...membeli barang hantaran mmg mudah (YES, so leh dpt diskaun) tp part nk menghias 2..aduhai, payahnyer.. bukan la payah sgt, tp kos menghias barang hantaran nie lg mahal dari kos membeli barang hantaran, dengan ribbon, flower, box, bakul, bermacam jenis la.. igtkan murah tp leh mencecah ratusan ringgit sehingga ke ribuan ringgit huhuhuhuhu ( leh kenyang perut untuk beberapa bulan nie), 2 belum lg kos menghias barang hantaran lg (cam i yg idak di lahirkan sebagai org seni nie, mmg masak la... sakit pale bila pk untuk nikah nanti huhuhu, kena belajar nie). Tp nasib baek la, i nie jenis simple2 so idak la beria sgt nk hias nie, cukup nampak nice n sweet to look ok la 2...pengantin bajet cani la, hahahhahahah

Perasaan x, napa la kat bakul buah ramai sangat B2B nie (kat tangkai bakul, ala yg org dok pegang bakul 2 - x taw nama) suka letak burung, rama2.. napa xnak letak gegula ker, asam jawa ker, pe2 je la, bila tanya member, napa la i nie suka pk pelik2.. (x logik ker idea i nie), uat la ikt kebiasaan, bg i mmg la nampak lawa sgt, YES, its' look so nice n sweet right, but dari uat pembaziran baik letak benda yang leh mkn.. klu la kat kedai ader jual bakul yang diperbuat dari gegula ( rock candy kan best leh mkn2...hahahahaha). Bkn i xleh uat, leh jer uat, (rock candy) tp x reti nk membentuk bakul....hahahahhah

Friday, December 18, 2009

Liku hidup tahun lepas

Syukur Alhamdulilah....tahun baru sudah bermula pada hari ini.....mari kita imbas kembali sejarah perjalanan hidup saya pada tahun lepas (kalendar Islam ye...bkn kalendar yg diguna pakai sekarang)

Januari
Pada awal bulan Januari dengan rasminya, saya menjadi seorang guru.....huhhuhuhu, nervous gak, cane x nervous, first time ngajar (dulo bkn x penah ngajar, ngajar jap jer lebih kurang 3 minggu so xdpt nk develop pengalaman sbb dlm proses nk sesuaikan diri dengan keadaan sekolah). Alhamdulilah, kat sekolah ini, sekejap jer leh adapt dengan keadaan sekeliling... di sini la, saya belajar bagaimana hendak menjadi seorang guru dan seorang kawan. Bercerita pasal kawan, saya mempunyai 3 orng kawan rapat (Baizura, Aisyah dan Maisarah) walaupun x sama umo, tp kami mempunyai banyak persamaan. Menjadi guru kelas...haru gak mula coz x abis comot register 4 Sc 1. Pada awal thn ini juga, saya mendapat seorang murid dan seorang kawan baik Lam Chi Beng ( dear, so sorry x igt la eja nama cane) and the whole 4 Sc 1

Febuari
Masih lagi dalam penyesuaian diri dengan gelaran "CIKGU".....klu kat sekolah org panggil saya "cikgu" leh la terima..tp kat luar...hhuhuuhuhuhu agak malu coz 1 dunia taw sapa saya...biar low profile, 2 prinsip saya pegang. Bulan ini juga, sejarah terpenting berlaku dalam hidup saya, my BBF Nik Nur Hidayah, bertunang....hhuhuuhuh, penat coz saya n the geng la sahabat, sepupu dan saudara Nik....... the best part, I got the new car...., kete lama bagi adik guna, sbb tinggal lg setahun nk abis utang, so adik la yg kena jelas kan (buku utangku x surut lg nie...woooo)

Mac
Berperang di sekolah, semata-mata nak jayakan majlis "Annual Dinner Prefect" at Renaissance hotel......(hotel yang terletak ditengah kesibukkan kota Kuala Lumpur)....huhuhuhu yang ini mmg berperang sakan. X boleh nak salahkan sapa2 , coz my school not a big school.. so is hard to get a money... so we do some collection, only RM65 for each person, erm mahal sgt ker coz this is dinner, international food....cakap pasal malu, muka saya ngan lam... mmg dh tebal sgt2, dinding konkrit pown kalah.... leh kata every week mesti g hotel nk deal with the price....well, maybe everyone in school ask Y we want to do annual dinner at 5 star hotel.... we have our reason

1st : This year is lam last year at school, so nk uat la gempak2 sikit, plus we what to test our comunication skill (since saya dulo penah kije sebagai PR....so mmg taw la cara, masa ini la nk ajar lam) n test power our proposal ...hahahahahahah

2nd: Our prefect end year dinner selalu nyer tempat biasa2 jer...2 pown x sume org dtg.. so x salah klu nak mencuba nasib....

Bulan ini, mmg terlalu banyak dugaan dan cabaran... 1 sekolah mmg nk pulaukan kitaorang , but at lesat we did it... huhuhu sweet memory for ever........(lam, hebat x kiter..hahahhahah)

April
Kelam kabut nagn PEKA.... penah gak sekali terpk nk uat ngan PEKA nie, klu bagi bdak kelas depan xder masalah, kelas belakang, ari2 kena berperang suh hantar PEKA...bkn dorang uat sendiri, nie uat sama.. tp 2 pown xnak hantar.....hampir sebulan gak berperang... hasil nyer, semu PEKA siap ditanda (pakai tanda jer.. coz xtaw cane nk tanda, baca manual x paham langsung....). Pastu cam biasa la kena uat pembetulan.... belajar dari kesilapan.. huhuhuhu, (tp klu nk tanda PEKA balik, mungkin merangkak balik kot.....dh lama x tanda PEKA ehehhehehe)

Mei
Cuti hari buruh.........huhuhuhuhu, baru sekarang sgt2 menghargai waktu cuti...., sbb cikgu ini xkira waktu berkerja K...Kitaorg x cam kakitangan awam yang lain, sbb klu waktu cuti, khidmat kami diperlukan, kena uat kije.....huhuhuuhu. First time sambut "Hari Guru"...erm, coz in U i never sung the song of "Guru Malaysia"..mmg kekok sgt...banyak diam dari nyanyi..hahahah, hadiah dari murid x la banyak sgt, any away thanks a lot....

Jun
Cuti....huhuhuh (x igt saya uat pe bln nie )

Julai
serious mmg x igt langsung... dh tua la saya nie ye

Ogos
First time berpuasa sebagai guru.... hhuhu, time mmg best sgt, sbb x perlu kuarkan suara microphone....leh ckp cam biasa2 jer.. cuaca masa nie, huhuhuhu angin kus2, selalu sgt menguap...mngatuk sbb redup jer....best sgt2 bulan puasa ini, as usual.. setengah bulan makan kat rumah, setengah bulan lg mkn kat luar. First time berbuka puasa ngan Bai, Aisyah dan Mai kat Satay Warisan.. ok la. Berbuka ngan BFF dh semestinyer, coz our anniversary is in August....

September
Hari Raya Celebration n my birthday...huhuhuhuhuu, happening sgt2.. birthday x sambut, malu..dh tua dh..hahahah

Oktober
Berkerja keras untuk siapka Final Exam Paper...suka sgt2 , this the part that I can bullied my student with a tricky Q....kadang2 saya plak yg terkena lawak x..

November
Wa..wa..wa..wa..wa..wa, bulan sedih sgt2....x la sampai nk nagis sampai banjir umah, nanti nk duk mana..huhuhu my parents will go to Mecca untuk mennunaikan fardhu Haji.... since I was close to my parents, is hard to adapt....but mmg x nangis, happy , bukan semu org bertuah taw... certain people jer yg leh g... so I'am happy....huhuu. first time jd madam besar...huhuhu saya berjaya menurunkan bil air kurang dari RM 10...huuhu, bil bg bulan Nov RM 7.60...hebat x saya nie, control sgt2 bil air, bil api kurang berjaya nk bil dlm range RM 50.. but x la sampai RM 100, just RM 63.50. Happy sgt2..... Pengalaman kena jaga exam....huhuhuhuu bosan but the last day quit happy... ngatuk2 sgt bila paper 3 jam (napa lama sgt paper STPM nie......) x kisah la, dh merdeka dh pown hisk...hisk..hisk..

Disember
Happy sgt...... have 2 reason... first my parents are coming back .....happy sgt2....sedih nyer, sekolah dh nk bukak...huhuhuhu, titut..titut..titut... 1 benda pown saya xtaw... jd guru kelas ker x.., pegang jawatan pe..., entah bila org nk bagi taw pown xder taw (nk taw cane.. since kena kije time exam, muka nie ader kat sekolah hanya 5 kali jer...hahahahaha, pas exam STPM abis..merdeka sungguh..hahahahaha...

Itulah liku-liku perjalanan hidupku pada tahun ini....azam tahun baru, entah la x pk pown...study lum lg nie.. kena study nie huhuhuhu

9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA

Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah : 1. Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2 . Pendendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui manusia

5. Tamak orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut...walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak...lagipun org tamak selalu rugi.. ** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh. .)

7. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada..

9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya.. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah. .. Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

Kesimpulan Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya.. tetapi ialah MAZMUMMAH. Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain...andai kita terleka dengan dunia buruklahh padahnya. Wallahualam

Thursday, December 17, 2009

Selamat Menyambut Maal Hijrah 1431H

" Ya Allah...Sempena Ma´al Hijrah 1431H, Aku momohon kepada-MU agar insan
yang membaca email ini agar umurnya, amal ibadatnya, rezekinya, hidupnya dan
matinya sentiasa dalam peliharaan-MU dan jadikan dia insan yang bertaqwa dan
soleh. Amin."*

PADA 1 Muharam setiap tahun, umat Islam merayakan sambutan Maal Hijrah,
bergembira atas kehadiran tahun baru dalam kalendar Islam.Sambutan itu tidak
disebut dalam al-Quran atau nas Sunah Nabi secara terus terang tetapi ia
tetap dianggap perayaan umat Islam.
Ironinya umat Islam masih lebih cenderung meraikan secara berlebihan-lebihan
tahun baru Masihi (1 Januari) baru-baru ini termasuk dicemari perbuatan
songsang lantas mencemarkan kemuliaan Muharam.

Kemuliaan Muharam yang pada hari itu kita berselawat memuji-muji Rasulullah
- satu amalan yang diperintah Allah.Kita alunkan nasyid-nasyid seperti
Talaal Badru Alaina bagi mengingati kembali betapa gembira kaum Ansar
menyambut kehadiran Rasulullah bersama Muhajirin di Madinah.
*

*Maal Hijrah atau Awal Muharram adalah merupakan permulaan tahun baru bagi
takwin Islam. Ianya bermula sempena memperingati penghijrahan Nabi Muhammad
s.a.w dari Kota Mekah ke Madinah dalam tahun 622 masihi. Di samping itu
ianya juga merujuk kepada peralihan daripada sesuatu yang buruk atau kurang
kepada yang baik atau sempurna.

Perpindahan Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat r.a dari Kota Mekah ke
Madinah merupakan pembinaan langkah baru sebagai persiapan menghadapi
cabaran yang bakal tiba secara terus menerus. Hijrah bukanlah asing dalam
Islam dan ia adalah sebahagian daripada Islam. Hijrah kerana menuntut ilmu,
mencari kebenaran, berjihad, berdakwah, mencari nafkah, kerana perniagaan
dan bermacam-macam hijrah lagi adalah tuntutan dan asas ajaran Islam itu
sendiri.

Jika pada kebiasaannya kita berazam pada setiap tahun baru masihi, apa kata
kali ini kita juga berazam semasa ketibaan tahun baru hijrah. Malah jika
kita tidak pernah langsung berazam selama ini bolehlah dimulakan sekarang.
Azam ini bolehlah lebih ke arah pengisian rohani dan keagamaan. Mungkin
kepada mereka yang tidak pernah solat berazam untuk mula bersolat, mereka
yang bersolat tetapi tidak cukup lima waktu berazam untuk melengkapkan solat
lima waktu dan mereka yang bersolat lima waktu berazam untuk meningkat
kualiti solat mereka.

Di samping itu perkuatkan juga fahaman aqidah, syariat dan akhlak kita.
Apabila fahaman kita jelas maka iman dan takwa kita juga akan kukuh.
Percayalah lebih rapat kita dengan Allah s.w.t. akan lebih tenang jiwa kita
menghadapi kehidupan yang penuh cabaran dan dugaan ini.

Doa Akhir Tahun

[ohislamdoaakhirtahun100.jpg]


[ohislamdoaakhirtahun1002.jpg]

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu `Asar atau sebelum masuk
waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan akan berkata, "Kesusahan bagiku dan
sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah
binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan
dosanya setahun".

Doa Awal Tahun

[doa-awal-tahun.jpg]

Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram. *

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata, "Telah amanlah anak Adam ini
daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat
memeliharanya daripada fitnah Syaitan".

Wednesday, December 16, 2009

Kalimah Bismillah

Kalimat BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM adalah sangat singkat namun kadangkala
sangat sulit untuk di ucapkan. Dalam hadis Rasullullah dikatakan:
Barang siapa yang membaca BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM sebanyak 21 kali
sebelum tidur maka:

1. Dia akan dihindari dari meninggal dalam keadaan terkejut/mendadak.
2. Dia akan dihindari dari meninggal/bahaya tenggelam.
3. Dia akan dihindari dan dilindungi dari bahaya kebakaran.
4. Dia akan dihindari dan dilindungi dari bahaya rompakan.

Alkisah ada seorang Isteri yang selalu membaca
BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM setiap kali melakukan sesuatu, dalam
membuka, menutup dan mengunci pintu/almari, menaruh dan mengambil
barang/sesuatu, membuka dan memakai pakaian, masuk dan keluar rumah,
naik dan turun dari kenderaan, dll. Pokoknya selalu membaca
BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM pada saat akan melakukan sebarang aktiviti..

Sehingga dengan kebiasaannya tersebut sang suami merasa kesal dan
akhirnya terlintas dibenaknya untuk menguji sang isterinya tersebut.
Lalu suatu ketika sang suami memberikan emas kepada isterinya dan
mengatakan "Wahai isteriku, ini aku amanahkan emas kepadamu. Simpanlah
baik-baik". Lalu sang isteripun menerimanya dengan mengucapkan
BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM dan membuka almari dengan mengucapkan
BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM dan menaruh emas tersebut dengan
mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM dan menutup/mengunci almari
dengan mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM.

Setelah beberapa hari dan kebetulan si isteri tidak ada di rumah, maka
sang suami mengambil emas tersebut dari dalam almari dan membuangnya ke
laut. Lalu ia kembali ke rumah, dan ketika isterinya pulang dia pun
meminta kepada isterinya untuk mengambilkan emas yang diamanahkan
beberapa waktu lalu.

Lalu sang isteri pun masuk ke kamar dan dengan mengucapkan
BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM dia pun membuka pintu almari tempat ia
menyimpan emas tersebut. Lalu mengambil emas yang saat itu dalam keadaan
basah (air laut) lalu menyerahkannya kepada suaminya.

Melihat emas tersebut basah sang isteri pun menjadi bingung dan
bertanya kepada suaminya, lalu sang suami pun bersujud dan beristighfar
dan setelah itu menceritakan kejadian yang sebenarnya bahawa dia (suami)
telah membuang emas tersebut ke laut tanpa pengetahuan sang isteri
dengan tujuan untuk mengetahui manfaat dari BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM.

Dari cerita diatas maka kita dapat melihat kesaktian dari kalimat
BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM selain dari itu masih banyak lagi
manfaatnya, iaitu:

Kita disarankan untuk membaca BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM ketika kita
akan mengambil dan menaruh pakaian di gantungan, baik yang pakaian baru
maupun yang baru kita gunakan. Tujuannya adalah agar pakaian
tersebut tidak digunakan oleh makhluk lain (gol. Jin), ini dapat kita
lihat apabila kita menaruh pakaian maka ketika kita gunakan kadang
terasa gatal dan tidak nyaman. Memang kita biasa mengatakan bahawa
itu adalah pengaruh lembab ataupun sebagainya namun pada dasarnya
pakaian tersebut telah digunakan oleh makhluk lain dengan cara mereka.

Keutamaan kalimat BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM adalah lebih untuk kaum
wanita (pria juga) karena banyak juga dari golongan wanita yang tanpa
disedari olehnya sendiri (wanita tersebut) bahwa dia telah
melakukan hubungan fizikal dengan golongan jin. Mungkin terdengar tidak
masuk akal namun ini benar adanya. Oleh kerana itu kepada kaum wanita
mulailah membiasakan diri untuk membacanya.

Demikian sedikit penjelasan dan cerita mengenai keuntungan yang dapat
kita peroleh dari mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM dalam melakukan
aktiviti kita sehari-hari, semoga setelah membaca ini kita semua
mulai dapat membiasakan diri untuk mengucapkan
BISMILLAHHIRRAHMANI RRAHIM dalam melakukan aktiviti kita sehari-hari,
Amin.

Tuesday, December 15, 2009

Wish you a Smiling Day..................

Specially to all my friends who know me..........

NEVER CRY FOR ANY RELATION IN LIFE
BECAUSE FOR THE ONE WHOM YOU CRY
DOES NOT DESERVE YOUR TEARS
AND THE ONE WHO DESERVES
WILL NEVER LET YOU CRY........................

TREAT EVERYONE WITH POLITENESS
EVEN THOSE WHO ARE RUDE TO YOU
NOT BECAUSE THEY ARE NOT NICE
BUT BECAUSE YOU ARE NICE....................

NEVER SEARCH YOUR HAPPINESS IN OTHERS
WHICH WILL MAKE YOU FEEL ALONE
RATHER SEARCH IT IN YOURSELF
YOU WILL FEEL HAPPY
EVEN IF YOU ARE LEFT ALONE....................

ALWAYS HAVE A POSITIVE ATTITUDE IN LIFE
THERE IS SOMETHING POSITIVE IN EVERY PERSON
EVEN A STOPPED WATCH IS RIGHT
TWICE A DAY..............................

HAPPINESS ALWAYS LOOKS SMALL
WHEN WE HOLD IT IN OUR HANDS
BUT WHEN WE LEARN TO SHARE IT
WE REALIZE HOW BIG AND PRECIOUS IT IS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Berakhirnya sebuah penantian

Tidak sampai 48 jam lagi penantian selama sebulan ini akan berakhir.......terlalu banyak hendak di ceritakan tapi tidak tahu hendak bermula di mana......... ( nie bukan penantian nk g dating ek, pe klas dating... my parents is coming back from Mecca ). Rupa-rupanya sudah sebulan kedua ibubapaku pergi menunai rukun Islam yang terakhir...., sungguh cepat masa berlalu sehingga aku sendiri tidak menyedarinya.......(serious, sebelum nie, asyik selalu kata, lambat lagi lambat lagi parents nak balik Me'sia...., pejam celik, pejam celik, tinggal 48 jam lagi...)

Gembirakah aku ?.....susah nk gambarkan..., siapa tidak suka sekiranya orang yang tersayang hendak pulang ke pangkuan keluarga .......(cewah ayat cam orang di alam percintaan), perasaan suka tu tetap ada, tp terlalu banyak kerja hendak di lakukan....... xpe uat "slow-slow", nanti siap jua nanti.....

Sebenarnya, sejak dua menjak ini, tidurku tidak begitu lena, terlalu gembira sehingga boleh mengigau....hahahhahaha, lawak tak aku nie..., anyway, 17/12/09 ini, ibubapaku akan tiba di Tanah Air........(Ya ALLAH, lindungilah perjalanan kedua ibubapaku sebagaimana KAU menlindungi keluargake semasa kedua ibubapaku melawat ke rumahMU, Ya ALLAH.......AMIN YA RA'BAL AL-AMIN)

Monday, December 14, 2009

Pengembaraan di Sungai Besar, Selangor.....

12/12/09

Bermula perjalanan aku sebagai guru pengiring ke Sungai Besar, Selangor untuk ber'camping' huhuhuuhu.....erm, sebenar nyer nama aku xder dlm list, dlm list simpanan pown xder....tetiba dpt emergency call... so, terima la dengan rehda........, erm, dlm bepa lama aku x g camping ye....tut..tut..tut..tut..erm, dkt 2 thn kot, klu x silap last aku g camping kat Bukit Melawati, Kuala Selangor.., g tgk kunanh2..tp sygnyer... kunang2 x sempat tgk mukaku yg cute2 nie, sbb kena hantar peserta balik UKM, urusan keluarga....erm, sapa suh sgt gatai nk jd urusetia, hahahahhaha .

Sambung balik cite.....berkumpul di sekolah pada pukul 7.00 pg, sampai sekolah kul 7.45 pg, tgk bas dok 2ggu tepi sekolah, aku la yang terlambat nie...huhuhuhu...., punya la cuak, sah2 mmg aku sowang yang ter"awal" nie.....huhuhuhu, dengan berlari2 anak g la kat bas, hampeh....sowang pown xder kat dlm bas, g la kat kantin...berkumpul kat situ.., mana pelajar laki nie, 1 batang hidungh pown x nampak....huhuhuhuhu, so kol la dorang, dorang ckp OTW...banyak la OTW, korang igt korang boss ker, aku yg lewat nie dh cuak...meletup dlm hati jer....(bdak zaman sekarang.......)

Bertolak dari sekolah lebih kurang kul 9.00 pg, sampai di Sungai Besar, Selangor lebih kurang dlm pukul 12.30 tghari......., erm, dlm bas bermacam2 aktiviti yg dilakukan oleh para pelajar... dr lawak bodoh, menari dlm bas, menyanyi cam2 la....ak, bai n aisyah....heheheheh terlelap...., (dlm ati nk join, tp xpela lain kali la...). Celik jer mata, dijamukan dengan pemandangan indah sawah padi.....lawa2 sgt...(erm jakun gak la ak nie, bkn x penah tgk sawah padi, cuma kat sini kiri kanan jalan penuh ngan sawah padi....). Kitaorang menentap di Homestay Haji Dorani, Kampung Haji Dorani.....(ak xtaw cani leh dpt Kampung 2 leh dpt nama Haji Dorani....).Rata2 penduduk kampung nie, ORANG JAWA...... Sampai jer nie homestay nie, kami disambut dengan mesra, dijamu dengan kuih-muih, yg paling best..leh minum AIR KELAPA ...yg fresh2...best sgt2 (tekak dh rasa haus..so sedap la dpt minum air kelapa)

Mula2 igt dok dalam khemah atau chalet xterlintas langsung akan dok kat umah org...(Homestay nie berkonsepkan family angkat....., isy..family angkat plak, family sendiri x terangkat pown....cane nie, x biasa dok umah org nie, lebih2 xkenal org nie, xpe2 leh kot dok umah org...), mula pembahagian anak angkat kepada family angkat....yg bestnyer, cikgu dok 1 umah ngan family angkat....so x berpecah la, ehhehehehheheh.......family angkat ak bernama PAK SIPOT , MAK (x igt nama, sbb susah sgt nk sebut) dan NURHANI (anak kepada couple nie), so dh nama pown family angkat... kena la panggil dengan nama yang mesra...MAK N ABAH..., tergeliat gak lidah nie sebut...hahahahahah.

Sampai jer kat umah fam angkat aku, kitaorg dijamu dengan masakan KAMPUNG.....(kira masakan jawa la), Gulai nangka, ikan patin goreng...(x penah lg makan ikan patin goreng nie), sambal belacan...nie lg pelik, belacan di goreng terlebih dahulu, kemudia baru la ditumbuk ngan cili padi + belacan.....(klu kat KL mesti guna tomato sikit, kat sini no tomato)..banyak la, sume x taw nama......, yg ak taw, asalkan leh makan jd la, dr x leh mkn langsung..huhuhuh..

Aktiviti bermula pada pukul 3.30 ptg..., lebih kurang kul 2.00 ptg Ani, ajak ak, bai n aisyah ke PEKAN SUNGAI BESAR... kira berjalan2 .... PEKAN x la sebesar JLN TAR, just biasa la, lebih kurang cam KANGAR.. cam 2 la, barang kat nie murah2 (tersgt la murah), suar trek RM 11.00, kain cotton RM 32.00, Toto RM 28.90...cam 2 la, ckp je korang nk pe, but tempat nie banyak jual kain n blouse ..sbb rata2 kedai yg ak masuk mesti ader 2 benda, Bai beli 1 pasang suar trek, 2 pasang kain cotton (RM 25 untk 4 meter), aisyah beli baju kurung cotton yg siap dijahit, RM 6O...ak, beli angin jer..hahahhaha, xberminat nk membeli, sbb mmg x masuk dlm list pown...

Selepas abis bershopping, kami menuju ke tempat berkumpul, aktiviti petang nie, adalah aktiviti mencating batik ....... Seronok sgt2, coz nie first time leh cating batik secara live, klu x asyik tgk dlm TV jer..., tp part yg x best, ak nie mana teror nk kaler2, bab merosakkan nie, no 1..., dengan berhati2 warna kain batik ak....(x taw jd pe, sama2 kita tgk nanti). Selepas aktiviti mencating batik, pergi ke check point no 2...., menumbuk padi (ala yg zaman2 dulo nak proses padi jd beras......) part nie, ak x join la, bg la can kat student uat.....huhuhu, pas aktiviti memproses beras secara tradisional, pergi ke check point 3, ke tempat mengagau ikan...huhuhuh, masa nk g ke check poin nie, student2 di kehendaki menaiki bas a.k.a lori.....,cikgu2 naik kete......ahhahahahahahah, student sume cakap x aci, cikgu leh naik kete, kitaorg kena naik bas..., (aci kat india ye....), nampak cam pelari plak student2 ku.....

Masa sampai di check point 3, tempat nk mengagau ikan nie...., ak x join langsung....sbb main dlm lumpur n kena tangkap ikan keli yang dibuang sengat....(x nk la, nanti habis kotor suar trek, susah nk simpan) so, tgk la student main lumput sambil mencari ikan......huhuhu, bayangkan la org bandar, bila jumpe lumpur...cam bdak kecik......Aktiviti tamat pada pkul 5.30 ptg, keluarga angkat masing2 akan mengambil anak angkat masing2 utk pulang ke rumah.....
Sampai je kat pintu rumah, ak, bai dan aisyah terus masuk dlm bilik.....nk rehatkan badan, ak dh mula deman.....(cuaca kat sini panas dan membahang....x tahan sgt2..., pening pale sampai nagis2...) makan la penadol .. nk tido x leh sbb dh nk Maghrib... dok la tersunguk2.........Pas mandi, solat....kuar la menolong MAK di dapur untuk siapkan makan mlm.....

Erm, ak x tunjuk bakat ye... just menolong sahaja.., lauk untuk makan malam, simple jer, Kari Daging (jawa punya), sayur goreng, ikan sardin goreng, sambal belacan, petai dan ulam raja....... Tepat pada pkul 9.30 mlm, menuju ke tempat berkumpul, untuk menyaksikan persembahan kuda kepang n barongan (topeng)...., ok la, (ak dh siap2 kena marah2, badan x sihat tp g tgk kuda kepang, org sume ckp kuda kepang nie bahaya, xtaw la pe yng bahaya, dh tugas kena jg student, jaga la). Yg acara barongan 2..akan bosan, sbb ak x faham jalan cerita...(dh 2kang cerita tido...so tgk je la, walaupown x paham )...but barongan nie ak penah tgk masa g BALI dulo, yg nie paham sbb jalan cerita n 2kang cerita x tido.. so phm la.....

Dalam kul 11 mlm, baru bersurai....., erm igt leh tido, sbb ak nie dlm khayalan, pengaruh ubat x abis lg nie...., Ani ajak g lepak kat pantai Haji Dorani, minum sambil borak2..., jumpe plak ngan student kat pantai bersama FAMILY ANGKAT..., banyak gak kami borakkan, dari zaman sekolah, sekolah, cara2 nk kuruskan badan..cam2 la, Ani leh tahan gak kelakarnyer....ader jer cerita yng leh uat kitaorg x kering gusi...... sampai umah dlm kul 12, time 2 tido, ak offer kan diri nk tido kat atas lantai, badan panas lg.....tido la dengan x alas pe2..., lena gak sbb lantai sejuk :)

13/12/09

Disebabkan ak bangun awal sgt2 (dh siap mandi n solat...xleh nk sambg tido), so kuar la ak berjalan di sekitar Kampung Haji Dorani nie, Ani terima kasih bagi pinjam kete ye, nk naik motor leh jer, tp x berani (10 thn x naik moto manual x igt dh)....., aktiviti ak pagi nie, mencari batas sawah padi...., ak perasaan , napa la susah sgt nk cari batas sawah nie, yg jumpe asyik2 parit2..... last2 jumpe nun di hujung sana, 4 km dr umah.....huhuhuhu, pe lagi time 2 bergambo la, best gak ambik gambo kat batas padi nie.... kawasan nie banyak burung, yg best jumpe burung bangau putih...fulamak , ensem sgt2....( x penah lg tgk burung bangau kay sawah), siput sedut... ak x jumpe, coz batas sawah kat sini berlainan ngan batas sawah kat Kampung ak, batas sawah cini, rendah2 jer, kat kampung tinggi2......

Misi bergambar berakhir dengan jaya nyer... masa untuk pulang ke rumah.., masa tiba di laman rumah, MAK suh pergi kutip buah jambu untuk di bawa pulang ke KL....g la kutip, nasib baik x gali ker pokok jambu nie uat balik KL, MAK bagi pisang (bab nama pisang nie fail, x taw)...bekal untuk mkn dlm bas MAK dh siapkan..huuhuhhu, segan plak nk ambik bekal, klu makan kat umah xpe gak.......

Berkumpul di dewan utama pada kul 9.30 pg bagi acara penutup....., ari nie, lewat 1 jam, sian bdak2 kena 2ggu cikgu..hehehheh, cikgu leh nk kuar awal sbb MAK nk bagi banyak benda untuk di bawa balik KL...., ..2 belum masuk bag...huhuhu, berat nk angkat untuk letak dlm bas......, selepas bersalaman dengan family angkat masing2, (dh berpisah untuk pulang ke KL), kami dibawa ke IKS nata de coco, n kerepak...., kemudian terus menghala ke KL....Penat 2 xperlu dikata, mmg sgt2 penat...tp manis tetap ada.....





Pemandangan di sekitar Sungai Besar, Selangor. (Kiri kanan jalan penuh dengan sawah padi)



Antara jenis kuih-muih yg menyambut kedatangan kami ke Homestay Haji Dorani


Inilah rumah MAK, ABAH n ANI....rumah angkat kami (warga pengiring)


Sebelum di proses (mewarna)..................


Hasil mewarna dr tangan ku sendiri.....bleh la


Syarah bersama dengan hasil tangannya sendiri (my student)


Peralatan Tradisional penghasilan beras.....


Berposing sebelum aktiviti mengagau ikan bermula


Syarah n Fatimah......sibuk nk main lumpur ..., ikan dpt x 2.........



Suasana pagi........payahnyer nk mencari batas sawah nie.....

Berposing di tgh 2 sawah........

Yeay... jumpe padi baru nk mula nk masak....., comel x...

Friday, December 11, 2009

Wow.........love it..

video

Watch this video......

video

always be thankful what do you have in you life..........